Hoppa till sidinnehåll

Hur tigern fick plats på förskolan

Publicerad:2010-02-28
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 2 2010: Stora tigrar och små barn eller hur tigern fick plats på förskolan

En viktig uppgift i förskolan är att uppmärksamma barnens intressen för att skapa en lustfylld relation till lärande och att organisera verksamheten så att barnen kan bli kunskapare. Pedagogisk dokumentation är ett verktyg i en processen, dokumentationen kan samtidigt ge fler perspektiv å lärandet. Estetiska lärprocesser fungerar som ett stöd för annat lärande och kan synliggöra barnens förståelse, skapa insikt på fler sätt och stimulera deras kreativitet. I tigerprojektet har barnen varit kunskapanade genom att ha inflytande över innehåll och metod med hjälp av pedagogisk dokumentation. Vilket har synts både i deras kroppsliga och bildmässiga uttryck, samt i det verbala språket.

Lena Nyman

Järvens förskola i Nacka

e-post: lena.nyman@pysslingen.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev