Hållbar utveckling vidgar ekonomiämnet
Artikel nr 8 2013: Ekologiska fotavtryck. Att förstå att hushålla med jordens begränsade resurser
Ekonomiläraren Carina Bladh läste en kurs i hållbar utveckling som blev en ögonöppnare. Nu undervisar hon sina elever i ekologiska fotavtryck.
Carina Bladh är gymnasieläsare och undervisar i ekonomi på Nacka gymnasium. Det var när hon gick en kurs i hållbar samhällsutveckling på universitet år 2007 som hon lärde sig om världens resurser, gifter och miljöpolitik, och började att se hur allt hängde ihop.
– Jag kände att det var så viktigt och ville att eleverna också skulle få ta del av materialet och kunskaperna.
Vad handlar din utvecklingsartikel om?
– Kortfattat handlar den om att låta eleverna komma till insikt om vad deras livsstil betyder i ett globalt perspektiv för andra människor och för dem själva.
Carina Bladh lät sina elever använda sig av det nätbaserade frågeformuläret “myfootprint.org”, där det är möjligt att beräkna sina ekologiska fotavtryck – hur stort område som krävs för en viss persons livsstil. Formuläret är uppbyggt så att det snabbt räknar om hur mycket koldioxid en viss livsstil förbrukar.
I frågeformuläret kan eleverna gå in och göra val som passar deras livsstil.
– När eleverna har bestämt vilka val som passar deras livsstil kommer de underfund med att om alla i världen skulle leva som dem så skulle det behövas fler än ett jordklot. Då blir det väldigt intressanta diskussioner.
Eleverna får sedan ändra val och se att det är möjligt att minska sina avtryck på jordens resurser genom att fylla i att de till exempel inte flyger eller äter kött.
Genom en konferens som skolan deltagit i, Baltic Sea Project, har eleverna sedan spridit sina kunskaper och och insikter till andra jämnåriga från grannländerna runt Östersjön. Bland annat fick eleverna hålla i seminarium där alla fick pröva sina fotavtryck.
– Det var väldigt stimulerande för eleverna.
Vad har du sett för resultat?
– Arbetet har medvetandegjort deras förståelse för hållbar utveckling, hur deras livsstil påverkar samhällsutvecklingen, så i framtiden tror jag att de är väl insatta i problematiken med vår överkonsumtion med jordens resurser, säger Carina Bladh.
– Ofta känner vi att vi inte kan påverka något och det är deprimerande. Men här ser eleverna att det faktiskt går att göra något.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Vi lärare i naturkunskap, samhällskunskap och företagsekonomi kommer att jobba mer ämnesöverskridande med hållbar utveckling. Eleverna ska grundligt få dokumentera ett antal produkter, som till exempel bomullstyg: Hur odlas bomullen, var och hur tillverkas kläderna, vad är det för lönesättning.
På så sätt kan ämnet företagsekonomi vidgas till att omfatta även andra frågor än bara ekonomi, menar Carina Bladh och tar exemplet kläder och mode.
– Det är saker som berör eleverna, och det startar intressanta diskussioner.
Moa Duvarci Engman
Carina Bladh är utbildad lärare i ekonomiska ämnen och arbetar på Nacka gymnasium.
E-post: carina.bladh@nacka.se