Hållbar utveckling
Artikel 10 2008: Hållbar utveckling. Praktiskt arbete på Sågtorpsskolan
Syftet med artikeln är att belysa den pedagogiska process som genomförts för att integrera ämnet hållbar utveckling i den ordinarie undervisningen på Sågtorpsskolan. Eleverna får erfarenheter och verktyg kopplade till ämnet, genom att pedagogerna delar upp begreppet hållbar utveckling i fyra områden: socialt, ekologiskt, globalt och ekonomiskt. Genom detta arbete på skolan syns nu en mycket större medvetenhet hos både vuxna och elever utifrån våra fyra perspektiv. En viktig del i detta är känslan av att inlärning och kunskapsinhämtande är ett sätt att kunna förändra både sig själv och sin omvärld.
Gill Niklasson och Birgitta Pettersson arbetar vid Sågtorpsskolan i Nacka. Gill är förskollärare och grundskollärare, hon arbetar i årskurs 4. Birgitta är förskollärare, hon arbetar i en förskolesklass.
E-post: gill.niklasson@nacka.se
birgitta.pettersson@nacka.se
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/ifous-hog-cta-puff2-720x495.png)
Företagsekonomi
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1175447941-720x505.jpg)
Rättssäker betygssättning
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/09/kursbild-hifi-720x480.jpeg)