Genrebaserad pedagogik höjer elevers resultat
Artikel nr 3 2013: Genrebaserad undervisning som pedagogiskt utvecklingsarbete
Elevernas resultat höjdes med hjälp av genrebaserad pedagogik.
– I stort kan man konstatera att det har skett en positiv utveckling i elevernas lärande, vilket bland annat syns i resultaten i nationella prov i svenska som andraspråk, säger Eija Kuyumcu.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Det är viktigt att lyfta fram exempel på en positiv skolutveckling i skolor där elevunderlaget inte haft de bästa förutsättningarna för att uppnå målen enligt läroplanen.
– Implementeringen av det genrepedagogiska arbetssättet ägde rum på Knutbyskolan i Rinkeby i nordvästra Stockholm där många av eleverna är nyanlända. Nästan alla elever på skolan har svenska som andraspråk eller har två förstaspråk. Det betyder att elevernas lärande sker på ett språk som de inte fullt ut behärskar. På många sätt har skolan haft oddsen mot sig, men lärarna har trots allt lyckats med att ge eleverna en god start till en positiv utveckling. Sådana exempel är viktiga att spridas för att ge mod och inspiration till lärare och skolor i en liknande situation.
Vad handlar artikeln om?
– Artikeln handlar om att lärarnas kompetens och undervisningens utformning kan göra en skillnad i elevernas lärande, särskilt när det gäller elever som inte ännu behärskar svenska fullt ut.
Vad har du sett för resultat?
– Redan de elevtexter som jag fick tillgång till under utvärderingen visade positiva resultat när det gäller elevernas skrivförmåga. De flesta eleverna skrev texter som hade en klar och tydlig struktur, en röd tråd så att säga, vilket berodde på att de lärde sig att organisera sina texter i stycken och göra en tydlig styckeindelning.
– Elevernas språkliga resurser ökade från ett vardagligt till ett ämnesrelaterat ordförråd samtidigt som de utvecklade sitt skriftspråkliga uttryckssätt. Deras grammatiska resurser ökade så att de kunde bilda mer komplexa meningar. I stort kan man konstatera att det har skett en positiv utveckling i elevernas lärande, vilket bland annat syns i resultaten i nationella prov i svenska som andraspråk.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Vi är ännu mer övertygade om fördelen med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, t.ex. när det gäller genrepedagogik eller andra liknande arbetssätt.
Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?
– Språkforskningsinstitutet vid FoU-enheten, Utbildningsförvaltningen Stockholms stad, ger kompetensutveckling och stöd till lärare och arbetslag i skolor. I denna kompetensutveckling poängterar vi vikten av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och språkets roll i all undervisning.
– Relationen mellan ämneskunskaper och ämnesspråk kan tydliggöras i undervisningen så att eleverna utvecklar sina språkliga resurser hand i hand med ämneskunskaperna. Detta är till stor nytta framför allt till nyanlända elever och elever med svenska som andraspråk, men även för elever som är infödda talare av svenska.
John Miller
Eija Kuyumcu arbetar vid Språkforskningsinstitutet, FoU-enheten, Personalavdelningen vid Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Hon är även doktorand vid Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet.