Gemensam bok väg till hållbar utveckling på förskolan
Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.
Med en bok som utgångspunkt väckte pedagogerna barnens intresse för hållbar utveckling. Det visar förskollärarna Anneli Hjelte och Fanny Bergman vid Pysslingen förskolor i sin utvecklingsartikel.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Framför allt som ett sätt att inspirera andra pedagoger om hur man kan arbeta med hållbar utveckling i förskolans dagliga verksamhet. Artikeln är en del av vårt arbete inom Ifous FoU-program Hållbar förskola.
Vad handlar artikeln om?
– Syftet med projektet var att undersöka hur vi kan integrera hållbar utveckling som en naturlig del i förskolans verksamhet. Artikeln beskriver hur vi under två år utvecklat och arbetat med en metod som vi kallar ”Bok som projekt”. Den innebär att vi arbetar systematiskt med en gemensam bok under ett helt läsår. Till en början genom att bara titta på illustrationerna, för att sedan fördjupa oss i texten. Utifrån barnens intressen och lust fångar vi pedagoger upp barnens tankar kring bokens innehåll som vi sedan kopplar till frågor om hållbar utveckling.
Att upptäcka barnens utveckling kräver lyhördhet från oss pedagoger, för oftast är det utanför de planerade aktiviteterna som barnen processar och lyfter tankar om vad vi pratat om under undervisningstillfällena.
Vilka resultat har ni sett?
– Att barnen utvecklat en förståelse för vad hållbar utveckling kan vara, allt från att djuren behöver skogen att leva i, till att vara snäll mot sin kompis. Att upptäcka barnens utveckling kräver lyhördhet från oss pedagoger, för oftast är det utanför de planerade aktiviteterna som barnen processar och lyfter tankar om vad vi pratat om under undervisningstillfällena. Projektet har också lett till en konkret aktion då barnen upptäckte att de inte hann över övergångsstället vid förskolan, innan ljussignalen slog om till rött. Här beslutade barnen att skriva ett brev till kommunens gatukontor, vilket resulterade i att tidsintervallen för grön gubbe förlängdes.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Idag arbetar vi pedagoger mycket mer medvetet med frågor kring hållbar utveckling, de finns med i allt vi planerar och gör. Vi har också utvecklat rutiner kring detta när vi får nya kollegor. Eftersom hela förskolan arbetar med samma bokprojekt har det också bidragit till ett ökat kollegialt utbyte mellan samtliga pedagoger och barngrupper.
Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?
– Det här är ett pågående arbete som hela tiden förändras och utvecklas, både genom att vi förfinar metoden och genom att nya kollegor bidrar med nya perspektiv.