Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer
Artikel nummer 5 2016: Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer: Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön

Denna artikel beskriver ett projekt avsett att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön för elever och lärare i ämnet musik. Genom att arbeta med en mixer i musikundervisningen förbättrades elevernas resultat i musik och ljudmiljön blev betydligt acceptablare. På så sätt arbetade vi i linje med Folkhälsomyndighetens föreskrifter om att skydda barns hörsel. Projektet omfattade även ett sätt att utveckla musikundervisningen utöver det traditionella.
Artikeln vänder sig till lärare i grundskolan i ämnet musik, som är intresserade av att förnya sig och samtidigt arbeta för en bättre ljudmiljö i klassrummet.
Ulrica Roald är lärare i musik och musikterapi i åk 4-9 och arbetar på Saltsjöbadens Samskola i Nacka. Epost: ulrica.roald@nacka.se
Relaterade länkar
FoU utvecklingskällor

Stockholm
Juridik
Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka 
29 apr
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behöver kunna bemöta hedersrelaterat våld och förtryck.
Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka 