Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar inom kategori "Utvecklingsartikel"

Visar sida 8 av 13

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Forskningsbaserade läs- och skrivmetoder skapar inkludering

2015-06-26
Lärarna Kirsten Sunnerud och Lena Ekermo har tagit fram ett forskningsbaserat arbetsmaterial för att utveckla läs- och skrivutvecklingen på sin skola. Ett viktigt syfte var att underlätta samarbetet mellan klass-, special- och andraspråkslärare och skapa inkludering för såväl lärare som elever.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Forskningscirkeln blev ett nytt verktyg för skolutveckling

2015-06-03
En forskningscirkel gav tre lärare möjlighet att studera vad som hände i skolans korridor i anslutning till lektionsstart. Det blev ett kraftfullt verktyg för att beforska den egna verksamheten, men också för upptäcka områden som behövde utvecklas och stärkas, berättar lärarna Åsa Bellskog, Liselotte Malmberg och Lena Källman.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Inkluderande undervisning ger bättre kvalitet

2015-05-26
På Strandskolan i Tyresö bestämde man sig för att inkludera elever med diagnos inom autismspektrat i den ordinarie undervisningen. Resultatet blev ökad tillhörighet, sammanhang och kvalitet i undervisningen - och att dessa elever i högre utsträckning fick undervisning av behöriga ämneslärare, berättar läraren Mathias Engvall.
Ansa_Ingrid

Särbegåvade elever behöver utmaning

2015-04-22
Särbegåvade elever som är utagerande eller har tappat intresset för skolan kan få tillbaka motivationen med hjälp av att arbeta med svårare frågeställningar och mer avancerat material. Det visar lärarna Ansa Messner och Ingrid Wissting i sin utvecklingsartikel.
178913