Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse
Med mer visuellt stöd ökade elevernas förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.
Varför ville du skriva en artikel?
– När jag för två år sedan började jag undervisa på introduktionsprogrammet, upptäckte många av eleverna hade svårt att för problemlösning. Det fick mig att vilja undersöka sätt som kunde förbättra deras förståelse.
Vad handlar artikel om?
– Artikeln bygger på en studie med cirka åtta elever vid introduktionsprogrammet, samtliga elever har annat modersmål än svenska. Jag har undersökt om ett stärkt visuellt stöd förbättrar elevernas förståelse för ämnesområdet algebra. Artikeln beskriver hur jag för in mer visuellt stöd i undervisningen i syfte att öka eleverna förståelse. Det stärkta visuella stödet består av allt från att visa bilder, skriva på tavlan till egna ritade bilder till texter som saknar illustration. Kort sagt, under projekttiden införde jag betydligt mer visuellt stöd under både genomgångar och i de elevuppgifterna.
Efter projektet, som tog cirka två månader, fick eleverna göra ett test. Resultaten jämfördes med resultat från tidigare prov i andra ämnesområden inom matematik. Eleverna fick även genom en enkät beskriva hur de upplevde det stärkta visuella stödet.
”Det är väldigt tydligt att det stärka visuella stödet ökar elevernas förståelse och inlärning.”
Vilka resultat har du sett?
– Provet som eleverna gjorde i slutet av projektet visar betydligt högre resultat jämfört med de tidigare proven. Det är väldigt tydligt att det stärkta visuella stödet ökar elevernas förståelse och inlärning. Det här bekräftas också i elevenkäten som visar att eleverna upplever att de lättare förstår uppgifterna om de innehåller bilder.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Idag har jag mer fokus på det visuella stödet i all undervisning, även för elever med svenska som modersmål. Jag söker också mer aktivt efter läromedel med ett tydligt visuellt stöd.
Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?
– Jag arbetar på en stor skola och har berättat om mitt projekt i ämneslärargruppen för matematik. Mitt arbete har väckt intresse då det belyser det faktum att läromedel ofta fokuserar på text snarare än bild. Tillsammans försöker vi därför hitta läromedel med mer visuellt stöd.
Tavga Abdulla är lärare i matematik och arbetar på gymnasieskolan YBC i Nacka.