Finska skolundret: ”Lärarnas professionalitet respekteras”
Bidrag nr 4 2014: Varför den finska skolan är så framgångsrik. Erfarenheter och slutsatser från en jobbskuggning på Åland
Martin Klerungs artikel behandlar hur det kommer sig att det finska skolsystemet är så framgångsrikt i Pisamätningarna. Författaren har genom att jobbskugga en lärare i en gymnasieskola på Åland i två veckor samt genom intervjuer med lärare, studievägledare, rektor och elever på skolan kunnat sluta sig till att en viktig framgång för det finska skolsystemet är just att lärarnas professionalitet respekteras på ett annat sätt. Det finns mer tid för för- och efterarbete kring lektioner, högre krav på gedigna ämneskunskaper hos läraren, liksom att lönerna ligger högre. Ska svenska elevers resultat i Pisamätningarna lyftas kan detta vara en modell att ta efter, menar artikelförfattaren.
Läs hela bidraget här (pdf): Varför den finska skolan är så framgångsrik. Erfarenheter och slutsatser från en jobbskuggning på Åland
Martin Klerung jobbar sedan fem år tillbaka som gymnasielärare i historia, geografi och religionskunskap på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping. Han brinner för undervisning och för att hitta metoder att utveckla och förnya sin undervisning.