Filmskapande i matten
Artikel nr 11 2012: Matematik och Youtube – Om filmskapande i matematikundervisningen
Den nya läroplanen med nationella prov i årskurs 6 blev inledningen på Åsa Girgensohns arbetssätt med Youtube i matematikundervisningen. Filmerna bidrog till att samtliga elever klarade kravgränsen för godkänt.
Varför ville du skriva en artikel?
– Jag fick reda på Fjädern-priset och ville delta i det. Men jag var också intresserad av att faktiskt skriva om det jag jobbar med, vad jag gjorde och varför.
Vad handlar artikeln om?
– Om matematik och Youtube, om hur jag jobbade med klassen och försökte göra matten så förståelig som möjligt för eleverna. De skulle kunna träna på egen hand genom att titta på filmerna som gjordes tillsammans i klassrummet. Filmerna handlar till exempel om hur man gör när man räknar ut ekvationer och hur man jobbar med x.
Vad har du sett för resultat?
– Jag frågade eleverna efteråt och samtliga upplevde att de hade blivit hjälpta av att titta på filmerna. Även föräldrarna kunde se filmerna eftersom jag skickade länkar till dem. Många föräldrar har inte räknat kortdivision förut. Nu fick de se hur man räknar så att de kunde hjälpa till med repetitionerna hemma. Jag kunde hänvisa till filmerna där vi räknar steg för steg.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Min tid gick tidigare ut på att förklara om och om igen, samma sak. Nu kunde eleverna titta på filmerna i stället för att ta av min tid för repetition. Jag fick mer tid till att hjälpa de som hade det svårt, eller lätt för sig, att komma vidare. Jag blev mer friställd.
Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?
– Dels har jag berättat om arbetssättet för kollegorna på skolan, och visat hur lätt det är att göra filmer och lägga upp dem på Youtube. Varje gång fick också föräldrar länkar till filmerna. En del andra besökare på Youtube har använt filmerna och kontaktat mig. Jag har inte filmat eleverna ansikten förutom där de fått föräldrarnas medgivande. Det är snarare händer som skriver eller bygger något. Det är viktigt att tänka på om man vill filma elever.
Hur går du vidare nu?
– Jag var klasslärare för en 6:a när artikeln skrevs. Nu har jag börjat om med en 4:a. Jag fortsätter att jobba med filmandet, fast med en ny klass. Men jag använder inte samma filmer med den nya klassen. Det är viktigt att eleverna själva är med och gör filmerna.
Gunilla Nordin
Åsa Girgensohn är klasslärare för årskurs 4 på Björknässkolan i Nacka.
E-post: asa.girgensohn@nacka.se