Elevers motivation ökar av verklighetsbaserade uppgifter
Artikel nr 17 2015: Entreprenöriellt lärande med iPad: Vårt företag – ett ämnesövergripande arbetslivsprojekt
Lisen Bolander och Pernilla Selenius har skrivit en artikel om hur de integrerade entreprenörskap i undervisningen i projektet Vårt företag, där elever i årskurs 7 fick prova på hur det är att starta ett eget företag.
Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Det är ett roligt sätt att dela med sig av det man har gjort till andra. Vi tänker att lärare generellt är lite ovana att dela med sig av sitt arbete – det beror kanske på att man är rädd att bli kritiserad och det är därför man tvekar. Vi tycker det är viktigt att dela med sig eftersom det innebär en möjlighet att utvecklas. Framförallt de som inte vågar prova nya saker kan inspireras av det man har gjort. I artikeln ska man både skriva om negativa och positiva erfarenheter – att få ta del av det är ett bra sätt att lära av varandra.
Vad handlar artikeln om?
– Den handlar om ett arbete som vi startade i en årskurs 7 när vi hade arbetslivsvecka. Vi tyckte det var viktigt att eleverna skulle få erfarenhet av en verklig situation och få arbeta på det sättet som man gör i arbetslivet. I projektet Vårt företag fick eleverna prova på hur det går till att starta ett eget företag. Elevernas uppgift var att formulera en egen affärsidé som gick ut på att skapa en vara eller en tjänst som någon skulle vilja köpa. De fick även ta del av föreläsningar om olika yrken av föräldrar och göra studiebesök på olika företag.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det viktigaste som vi har sett är att eleverna har fått en förståelse för att skola och arbetsliv hänger ihop. Man går i skolan för att sedan komma ut och jobba och man kan lära sig mycket i skolan som man sedan har stor nytta av i arbetslivet.
– Vi kunde se att elevernas motivation ökade eftersom arbetet hade en anknytning till arbetslivet. Eleverna uppskattade att få arbeta färdigt med något. Vanligtvis har man dem i 40 minuter och sedan ska de iväg till ett annat ämne. Då måste de sluta precis när de har kommit igång. Vi körde en hel vecka med Vårt företag och eleverna upplevde att de hann stöta och blöta olika frågor i lugn och ro – precis som man måste göra om man ska starta ett företag.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Det innebär ett stort förändringsarbete att arbeta ämnesövergripande. I vårt arbetslag försöker vi få eleverna att förstå att de olika ämnena i skolan inte är isolerade från varandra, de går in i varandra.
Hur har ni fört ert arbete vidare på arbetsplatsen?
– Vi har dels berättat om arbetet på vår redovisning av projektet, då skolledningen var inbjuden. Vi har även berättat om vårt projekt för hela kollegiet på vår morgonkonferens. Utöver det så har vi generellt en dela-kultur mellan kollegor, där vi delar dokument på Google Drive.
Lisen Bolander är legitimerad lärare i svenska, engelska och franska i åk 4-9 samt förstelärare i digitala verktyg och arbetar på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
E-post: lisen.bolander@nacka.se
Pernilla Selenius är legitimerad lärare i slöjd och spanska i åk 1-9 och arbetar på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
E-post: pernilla.selenius@nacka.se