Eleverna visar vägen till god undervisning
Fem konkreta punkter för god undervisning. Det blev resultatet när eleverna involverades i ett utvecklingsprojekt. Björn Kindenberg, lektor och Magdalena Fernler, biträdande rektor på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit en utvecklingsartikel om hur eleverna kan visa vägen till en bättre undervisning.
Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Framför allt för att vi var nöjda med projektet och de resultat det gav. Att skriva en artikel blev ett sätt att dokumentera arbetet för vår egen skull men också för att sprida vidare som ett gott exempel.
Vad handlar artikeln om?
– Den beskriver ett projekt som syftade till att öka elevinflytandet över undervisningen på högstadiet. Upprinnelsen till arbetet berodde delvis på att skolan fått nedslag i Skolinspektionens granskning av det här området. Artikeln bygger på observationer som vi lät 15 elever på högstadiet göra av undervisningen under en veckas tid. Deras fokus var att belysa positiva aspekter av vad de anser vara hjälpsamt och viktigt i undervisningssituationer. Utöver observationerna genomförde vi även fokusgrupper med elever samt elever och lärare.
Något som projektet verkligen bidragit till är insikten om hur värdefullt det kan vara att involvera eleverna i ett utvecklingsarbete.
Vilka resultat har ni sett?
– I analysen av elevernas observationer framträdde fem punkter som viktiga faktorer för god undervisning. Den första är att läraren har en positiv attityd, månar om bra stämning och intresserar sig för eleverna, inte bara deras lärande utan även för vad eleverna gör utanför klassrummet. I punkt två och tre lyfter eleverna tydliga genomgångar som inte nödvändigtvis behöver vara korta, samt individuell anpassning. Det sistnämnda handlar här inte om specialpedagogiska insatser utan om att exempelvis hjälpa eleverna att selektera i skolarbetet för att nå mål och önskat betyg.
– Den fjärde punkten är att förbereda eleverna på innehållet i undervisningen och sätta det i ett sammanhang som blir begripligt. Som att undervisning om vattnets kretslopp faktiskt handlar om det som sker utanför fönstret en regnig dag. Att göra eleverna förberedda innebär också att delge information inför prov, exempelvis hur det är upplagt. Slutligen belyser eleverna vikten av att få lyssna på andras argument och tankegångar. Dialog och interaktion i klassrummet, både mellan elever och mellan elever och lärare, är därför viktigt, menar de.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Något som projektet verkligen bidragit till är insikten om hur värdefullt det kan vara att involvera eleverna i ett utvecklingsarbete. De fem punkterna har tagits väl emot av lärarna på skolan och blivit våra pedagogiska ledstjärnor. Vi använder dem som utgångspunkt både i diskussioner med lärarna på våra analysdagar och i medarbetarsamtalen.
Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?
– Vi vill gärna utveckla arbetet ytterligare och involvera eleverna i nya utvecklingsområden. Tanken är också att starta ett liknande projektarbete kring undervisningsutveckling utifrån elevinflytande på mellan- och lågstadiet.