Digitalt elevbibliotek väckte skrivlusten
Artikel nr 20 2014: Nacka Stories. Utvecklar och motiverar elevers läs- och skrivutveckling med nya digitala möjligheter
Jeanette Dierks har tillsammans med tre kollegor skrivit en utvecklingsartikel om hur deras arbete med Nacka Stories, en digital plattform, utvecklat elevernas läs- och skrivförmågor.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Jag och mina kollegor som arbetat fram Nacka Stories och tillsammans skrivit artikeln ville berätta om vårt arbete som vi såg hade stor effekt på läs- och skrivutvecklingen. Nacka Stories är ett digitalt elevbibliotek där eleverna kan ladda upp både sina skönlitterära texter och sina faktatexter samt läsa och kommentera varandras texter.
Vad handlar artikeln om?
– Om hur vi under våren 2014 i årskurs 1 – 6 jobbat med läs- och skrivutveckling genom att använda oss av en webplattform. Eleverna har fått skriva texter i det digitala verktyget och använt sig av multimodala verktyg som att skriva utifrån och till olika bilder, framförallt i programmet Book Creator. Nätpubliceringen gör texterna tillgängliga på ett helt annat sätt, och kan läsas av fler, inte bara föräldrar och lärare.
– Vi har också arbetet aktivt med elevrespons och eleverna har fått kommentera varandras texter och samtalat kring texterna. Vi har också arbetat med digital kompetens, och diskuterat frågor som: hur offentlig vill man vara på nätet, vill man använda sitt eget namn eller ett alias? Hur kommenterar man andras texter, vad är en bra och konstruktiv kommentar?
Vilka resultat har du sett?
– Eleverna är mer motiverade att skriva berättelser när de vet att fler ska läsa, berättelserna blir längre och mer fördjupade. De har utvecklats genom varandras kommentarer på texterna och även de elever som har läs- och skrivsvårigheter har kunnat delta aktivt eftersom vi använt multimodala verktyg. Elever som har svårt för finmotoriken när det gäller penna har haft lättare att skriva på tangentbordet, vi har också använt oss av ljudfiler så att eleverna kunnat läsa in sina böcker och gjort dem möjliga att lyssna på.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Eftersom vi som arbetat fram Nacka Stories är från tre olika skolor har kollegiala nätverk utökats. Vi använder oss mycket av skypemöten men träffas även fysiskt. Vi har även haft en invigning med alla elever från de olika skolorna där några elever fått presentera sina böcker. Vi har också gjort enkätundersökningar bland eleverna och frågat hur de tycker att de har utvecklats av Nacka stories.
Hur för du arbetet vidare på er arbetsplats?
– Nu ska vi börja använda Nacka Stories från förskoleklass och upp till mellanstadiet. Vi har även varit på olika konferenser och berättat om vårt arbete för andra skolor och kommuner.
Jeanette Dierks, förstelärare åk 1-3 på Myrsjösskolan: jeanette.dierks@nacka.se
Carina Ehn. förstelärare åk 1-3 på Björknässkolan: carina.ehn@nacka.se
Lisa Myrup, åk 1-3 lärare på Stavsborgsskolan: lisa.myrup@nacka.se
Birgitta Wollin, förskollärare i liten undervisningsgrupp åk 1-6 på Björknässkolan: birgitta.wollin@nacka.se