Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Dialog i fokus i rektorers utvecklingsarbete i förskolan

Publicerad: 2022-08-17
Uppdaterad: 2022-08-22
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

Leda och lära nummer 10/2022: Att leda undervisningsutveckling i förskolan

Christina Agewall.

Rektorer i förskolan är måna om att skapa goda förutsättningar för att utveckla undervisningen i förskolan. Det visar Christina Agewall, biträdande avdelningschef vid Enskede Årsta Vantör stadsdelsförvaltning som har skrivit en utvecklingsartikel om rektorers ledning av undervisningsutveckling i förskolan.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Som medverkande i Ifous utvecklingsprogram Flerstämmig undervisning i förskolan erbjöds vi möjligheten att skriva en artikel. Jag blev genast nyfiken, det kändes spännande att genom en utvecklingsartikel få borra ned sig ytterligare i ämnet.

Vad handlar artikeln om?

– Syftet med studien är att öka kunskapen om utvärdering av undervisning och rektorers ledning av undervisningsutveckling i förskolans systematiska kvalitetsarbete. Artikeln bygger på intervjuer och enkäter med sju rektorer från två olika kommuner. Samtliga rektorer i studien har medverkat i det tre och ett halvt år långa Ifous-programmet Flerstämmig undervisning i förskolan.

”Genom arbetet i FoU-programmet och den här artikeln har jag fått fatt i vad vi behöver jobba mer med.”

Vilka resultat har du sett?

– Framträdande är att rektorerna använder dialog och samtal som verktyg vid undervisningsutveckling men även vid utvärdering av undervisningen i förskolan. Rektorerna fokuserar på att skapa förutsättningar för förskollärare att mötas, samtala och diskutera undervisningen.

– Intervjuerna och enkäterna visar att utvärderingen oftare handlar om uppföljning snarare än analys av undervisningen. Andra faktorer som påverkar rektorernas arbete med att leda undervisningsutveckling är kunskaper om exempelvis läroplanen men också hur undervisningsmiljön ser ut och är organiserad.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag arbetar som biträdande avdelningschef, avdelning förskola vid Enskede Årsta Vantör stadsdelsförvaltning i Stockholm. Genom arbetet i FoU-programmet och den här artikeln har jag fått fatt i vad vi behöver jobba mer med. Vad jag ser är att undervisningsbegreppet har landat i organisationen, det vi behöver utveckla är utvärderingen; analyserar vi eller följer vi bara upp?

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag upplever att det finns ett stort intresse för de här frågorna på förvaltningsnivå, det är en pågående process. Det känns bra att vi kan ta med oss erfarenheter från det här programmet när vi nu medverkar i ett nytt program som heter Hållbar förskola.

Christina Agewall arbetar som biträdande avdelningschef, Avdelning Förskola vid Enskede Årsta Vantör stadsdelsförvaltning i Stockholm

Leda & lära nr 10/2022

Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6