Basfärdigheter i fokus
Larmrapporterna om sjunkande resultat i svensk skola har varit många. Hur kan man bedriva ett långsiktigt skolutvecklingsarbete för att stärka basfärdigheter grundat på lärares gemensamma beprövade erfarenheter såväl som på vetenskaplig grund? Denna rapport är en utvärdering av hur genomförandet av den statliga satsningen med målsättningen att öka elevers måluppfyllelse genom att stärka basfärdigheterna läsa, skriva och räkna upplevts ha fungerat. I Göteborg valdes en modell för satsningen som bygger på ett växelspel mellan utbildning och handledda lärsamtal där pedagogiska processer fokuseras. Därmed bygger satsningens utformning på de i staden redan existerande lokala nätverken i svenska och matematik.
Utvärderingens huvudsakliga frågeställning rör huruvida göteborgsmodellen fungerat som en modell för en systematisk skolutveckling. Särskilt fokus riktades mot handledarnas roll och deras bedömning av i vilken utsträckning satsningen utvecklat lärarnas undervisning, vilket på längre sikt kan ha potential att bidra till högre måluppfyllelse hos stadens grundskoleelever. Samtliga i satsningen deltagande handledare ombads besvara en webbenkät, och dessutom intervjuades ett urval av handledare, lärare och rektorer.
Ett övergripande resultat är att satsningen har tagits emot väl och upplevts som efterlängtad, främst för att den varit så centrerad till ämnesinnehåll och utveckling av den pedagogiska praktiken. Satsningens mål har varit tydligt, lärarna har omprövat delar av sin undervisning och testat nya didaktiska grepp som diskuterats under de handledareledda lärsamtalen. Den utbildning som handledarna fått för att klara sitt uppdrag har i stort motsvarat deras krav och förväntningar. Särskilt betydelsefullt för handledarena har varit möjligheten att träffas över enhetsgränserna, vilket skett med Center för Skolutvecklings försorg. Rektorernas roll som pedagogiska ledare framstår ha varit relativt perifer inom satsningen, något som upplevs som problematiskt med tanke på satsningens fortlevnad, efter att de statliga medlen upphört.
Läs rapporten: Basfärdigheter i fokus – handledda samtal om skolans kunskapsuppdrag
Författare: Pernilla Andersson Varga och Mats Widigson, forskande lärare vid Center för Skolutveckling, CfS, samt Centrum för Utbildningsvetenskap och Lärarforskning, CUL.