Hoppa till sidinnehåll
Bild

Autentisk publik lyfter bildundervisningen

Publicerad:18 januari
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Mikaela Kjellgren.

När eleverna vet att deras alster ska möta en riktigt publik, ökar både engagemang och måluppfyllelse. Det visar bildlärare Mikaela Kjellgren som skrivit en utvecklingsartikel i ämnet bild.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Främst för att jag vill dela med mig av mina erfarenheter och inspirera andra lärare till det här sättet att arbeta. Att lyfta fram bildämnet genom att skriva en artikel känns också viktigt då estetiska ämnen ständigt är under hot, inte minst genom minskat antal undervisningstimmar.

Vad handlar artikeln om?

– Den beskriver ett projekt i årskurs 4 och 5 i ämnet bild där elevernas alster får möta en autentisk publik på tre platser: biblioteket, digitalt samt i skolans matsal. Artikelns fokus ligger på vad som sker när eleverna blir medvetna om att deras arbeten ska ställas ut.

Vilka resultat har du sett?

– Att elevernas engagemang och delaktighet ökar och därmed även deras måluppfyllelse. Det var tydligt att den tänkta publiken triggade eleverna att lägga ned lite mer tid på det de arbetade med, jag såg mindre slarv i det de gjorde. Roligt var också att eleverna peppade varandra på ett sätt utöver det vanliga. Fokus skiftade från att göra färdigt, lägga i mappen och gå vidare till nästa uppgift, till att skapa något för ett större sammanhang. Roligast var förstås att se elevernas glädje och stolthet när de visade upp sina arbeten vid utställningarna. Hela projektet skapade också stark känsla av gemenskap.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag lägger alltid upp min undervisning med tanken om att elevernas alster ska möta en publik utanför klassrummet, antingen rent fysiskt eller digitalt. Min erfarenhet är att det ökar såväl elevernas självförtroende, delaktighet som måluppfyllelse i ämnet.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Utställningarna har varit mycket uppskattade på både skolan och biblioteket, bland övriga elever och personal. Jag tror att det har inspirerat lärare i andra ämnen att tänka i liknande banor. Att lyfta ut ämnet ur det fysiska klassrummet, och visa upp elevarbeten i olika ämnen, det kan ju vara allt från slöjdarbeten till vattnet kretslopp i NO, skapar engagemang och en vi-känsla i hela skolan.

Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev