Att vara snäll mot någon annan och snäll mot sig själv
Artikel nr 6 2012: Att vara snäll mot någon annan och snäll mot sig själv – En aktionsforskningsstudie om samspel i förskolans aktiviteter
Syftet med studien är att belysa samspel i förskolans aktiviteter. Att främja samspel är ett sätt att öka förståelsen för andra. Vår aktionsforskning innebar att initiera och observera samarbetsövningar tillsammans med barn och pedagoger på en förskola. Resultatet visar att gruppen kan stärkas genom att olikheterna används som resurser och möjligheter. För att barnen ska utveckla denna förmåga behöver de lära känna flera olikheter. Resultatet visar också att barn som är nya i gruppen stärks av samarbetsövningarna, då de tidigare inte haft en given roll i gruppen. Genom studien har vi blivit medvetna om gruppens betydelse för acceptansen av individers olikheter.
Christine Lagesson är utbildad tidigarelärare (förskola-åk5) och arbetar idag som förskollärare på Laxöns förskola i Halmstad kommun. E-post: christine.lagesson@utb.halmstad.se
Zandra Nilsson är utbildad tidigarelärare (förskola-åk5) och arbetar idag som förskollärare på Kärlekens förskola i Halmstad kommun.
E-post: zandra.nilsson@utb.halmstad.se