Hoppa till sidinnehåll

Åtgärdsprogram – mål eller medel

Publicerad:2011-12-09
Uppdaterad:2012-09-18
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Att använda åtgärdsprogram som ett aktivt medel för att alla elever genom tidiga insatser skall ges goda möjligheter att nå målen gör kravet på dokumentation meningsfullt. Så, varför är det på många håll ett svårt uppdrag?

Bakgrunden till undersökningen var att skolor i stadsdelen Backa i Göteborg fått upprepad kritik och att man gärna ville förstå varför arbetet med att upprätta åtgärdsprogram inte fallit ut på ett tillfredsställande sätt. Syftet med undersökningen var att dels få en förståelse för hur olika personalgrupper som lärare, specialpedagoger och skolledare resonerar kring uppdraget med åtgärdsprogram, dels att generera ett skolutvecklande underlag för det fortsatta arbetet med åtgärdsprogram.

Frågeställningen i rapporten kom att bli: Hur ser man inifrån skolornas verksamhet på uppdraget att skriva åtgärdsprogram och vilka styrkor och svagheter finns i verksamheternas praktik. Vilka är orsakerna till att arbetet med åtgärdsprogram inte fungerat tillfredsställande och hur skall man i framtiden kunna arbeta för att utveckla arbetet med att upprätta åtgärdsprogram? Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer. Samtliga sex rektorer, en specialpedagog och två lärare från varje skolenhet i stadsdelen ingick i studien. Totalt genomfördes 32 intervjuer.

Rapportens resultat presenteras utifrån de processer som ingår i arbetet med åtgärdsprogram: uppmärksamma, utreda, dokumentera, åtgärda och utvärdera. De processer som man i verksamheten uppfattade fungera väl var framförallt upptäcka och åtgärda – det är praktiker som ingår naturligt i lärares dagliga arbete, medan arbetet med att utreda, dokumentera och utvärdera uppfattades som mer problematiska. Det som utreds är elevers svårigheter, och inte den eventuella brister i den pedagogiska verksamheten elever möter. Dokumentation anses av flera aktörer vara tidskrävande och delvis överlappande. Uppföljning av åtgärdsprogram görs generellt sett för sällan.

Rapporten utmynnar i förslag till skolutveckling med utgångspunkt i arbetet med åtgärdsprogram. Ett förslag är att åtgärdsprogram analyseras på ämnes- och skolnivå som ett medel att kvalitativt utveckla den pedagogiska miljön och därmed öka elevers måluppfyllelse. Rapporten Åtgärdsprogram – mål eller medel diskuterar en problematik som är vanlig i många skolor och den har använts som underlag i ett flertal stadsdelar i Göteborg.

Läs rapporten: Åtgärdsprogram – mål eller medel

 

Författare: Pernilla Andersson Varga och Mats Widigson, forskande lärare vid Center för Skolutveckling, CfS, samt Centrum för Utbildningsvetenskap och Lärarforskning, CUL.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev