3D-skrivare – snabbt ett självklart redskap i slöjden
3D-MODELLERA MERA! En undersökning av 3D-modellering inom slöjdämnet
En 3D-skrivare i textilslöjden utökar inte bara antalet formgivningssätt, fler elever blir också intresserade av ämnet. Slöjdläraren Mikaela Assmundsson på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en utvecklingsartikel om hur hon arbetat med 3D-printing och 3D-modellering på textilslöjden.
Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Tillsammans med andra slöjdlärare arbetade jag tidigare arbetat med ett projekt med videobaserade instruktionsfilmer i textilslöjden. Det ledde mig in på att undersöka användningen av 3D-skrivare och 3D-modellering i samma ämne. Kravet på digitalisering omfattar ju numer också slöjdämnet men samtidigt finns det just ingen forskning om 3D-printing i slöjden. Jag har alltid varit intresserad av ny teknik och anser att slöjden också måste utvecklas i takt med nya formgivningssätt.
Vad handlar artikeln om?
– Om ett projekt i textilslöjden där eleverna arbetade med att designa hängen och smycken med hjälp av 3D-modellering och 3D-skrivare. Artikeln handlar om projektet i sig och om hur digitala tekniker kan implementeras i textilslöjden. Men också om hur slöjdämnet belyses och diskuteras i media med koppling till programmering och digitala medier.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att digital teknik utökar antalet formgivningssätt att arbeta med i slöjden. För eleverna blev 3D-skrivaren snabbt lika självklar som broderi- och symaskinen. Skrivaren utvecklade också slöjden för elever som är intresserade av teknik. Den nya tekniken kan också vara utmanade för både elever och slöjdlärare eftersom det krävs att man lär sig programmet. En del elever kände sig till en början inte bekväma med tekniken utan ville hellre arbeta med traditionella metoder och med händerna. Men efter ett tag blev de mer bekväma. Sammantaget visar projektet att 3d-skrivare och 3d-modellering i slöjden bidrar till fler formgivningssätt men också till att kunskapsmässigt bredda ämnet.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– Det har varit både lärorikt och inspirerande att få möjlighet att utforska slöjdämnets potential. Fler och fler slöjdlärare har börjat med 3D-skrivare i undervisningen och jag hoppas att vi kan lära av varandra. Samtidigt är det viktigt att inte pressa in teknik i ämnet utan låta 3D-tekniken komma in där den passar. Digital teknik ska inte vara ett självändamål i sig utan ska liksom allt annat i slöjden utvecklas efter behov i linje med rådande kursplan.
Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?
– Kollegor och övrig skolpersonal är mycket positiva och det är såklart jätteroligt. Jag har haft ett par mindre workshops för övriga slöjdlärare på skolan. I framtiden hoppas jag få möjlighet att leda workshops för andra slöjdlärare i kommunen och landet. Vi har också haft utställningar med elevernas arbete.