Att få elever intresserade av demokrati och hållbar utveckling
Artikel nr 5 2014: 15-åringar debatterar hållbar utveckling i Turkiet
Emma Söderholm och Stina Ekmark har skrivit en utvecklingsartikel om sina pedagogiska metoder för att få sina elever intresserade av demokrati och frågor som rör hållbar utveckling ur ett lokalt perspektiv.
Projektet genomfördes som ett ungdomsparlament i samarbete med staden Adalar i Turkiet.
Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Vi ville skriva en utvecklingsartikel för att sprida våra erfarenheter och resultat när det gäller ungdomars engagemang i och kunskap om den demokratiska processen. Det är särskilt viktigt eftersom forskning visar att intresset för politiskt engagemang sjunker markant bland ungdomar.
– Dessutom ville vi medvetandegöra eleverna om det internationella perspektivet, att de är EU- och världsmedborgare och därför behöver träna och utveckla sina internationella kommunikativa förmågor.
Vad handlar artikeln om?
– Artikeln handlar om våra pedagogiska metoder för att få eleverna intresserade av demokrati, frågor om hållbar utveckling ur ett lokalt perspektiv samt de resultat som projektet erhöll. Projektet genomfördes som ett ungdomsparlament i samarbete med Adalar, en stad utanför Istanbul i Turkiet.
– Adalar och Nacka kommun är vänorter och har samarbetat inom olika områden tidigare men inte så här riktat mot ungdomar och lokala demokratiska frågor. I projektet deltog ungdomar, lärare och kommunala tjänstemän från båda länderna.
Vilka resultat har ni sett?
– Vi genomförde digitala elevenkäter såväl före som efter genomfört projekt. Enkäterna visade att fler elever blev mer intresserade av politik och demokratisk påverkan efter projektets genomförande. Andelen ungdomar som efter projektet kan tänka sig att engagera sig partipolitiskt ökade. De svenska ungdomarnas syn på turkiska ungdomar förändrades, deras fördomar utmanades vilket de också själva beskrev i sina utvärderingar.
– Elevernas förmågor att presentera olika frågor i storgrupp, på engelska med IT-stöd utvecklades och deras kunskaper om närsamhället och miljöfrågor ökade. Enkäterna visade också att eleverna inte ansåg att de lärt sig mer om den demokratiska processen, den tyckte de att de redan hade tillräckliga kunskaper om.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Vi arbetar mer ämnesövergripande tillsammans och också mer målinriktat mot specifika förmågor vilket gynnar våra respektive ämnen. Vi involverar även andra pedagoger i nya projekt där vi arbetar utifrån detta arbetssätt.
– Vi arbetar även mer målinriktat med utvärderingar efter avslutade arbetsområdet för att undersöka elevernas uppfattning om resultat och metoder samt deras metakognitiva förmåga.
Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?
– Vi har tillsammans med eleverna presenterat resultaten för ordföranden i Nacka kommunstyrelse, utbildningsnämndens ledamöter, Myrsjöskolans personal och allmänheten i Nacka genom lokaltidningen samt Skolverkets expert på värdegrundsfrågor Hugo Wester.
Stina Ekmark är förstelärare, speciallärare, SO- och svensklärare på Myrsjöskolans högstadium, Nacka kommun.
E-post: stek@nacka.se
Emma Söderholm är svensk- och engelsklärare på Myrsjöskolans högstadium, Nacka kommun.
E-post: emmsod01@nacka.se