Björn Kindenberg och Magdalena Fernler på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit en utvecklingsartikel om hur eleverna kan visa vägen till en god undervisning.
Tvålärarskap leder till fördjupade pedagogiska diskussioner och bättre mående både på jobbet och fritiden. Den slutsatsen drar lärarna Åsa Ydreskog och Annelie Pendén på Sätilaskolan i Sätila i sin utvecklingsartikel.
Utforskande och utmanande frågor blev nyckeln till en ökad analyskultur i de kollegiala samtalen. Det visar rektor Christina Svensson i sin utvecklingsartikel.
Genom att låta eleverna presentera sina gymnasiearbeten inför publik ökade motivationen. Det visar Peter Habbe och Lasse Svensson i sin utvecklingsartikel.
Tydlig struktur och ett tillåtande klimat lägger grunden för utveckling av undervisningen. Det visar rektor Rosmarie Sjöström samt lärarna Pia Lindberg och Elin Bergström i sin utvecklingsartikel om kollegialt lärande.
Genom att skifta fokus från omsorg till lärande ökade läs- och skrivkunnigheten bland eleverna i Stommenskolans anpassade grundskola. Det visar Katharina Myrén i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Fokus undervisning
Att ha ett tydligt syfte och samtidigt våga befinna sig i det osäkra är viktiga ledaregenskaper för att åstadkomma utveckling. Det konstaterar Louise Jändel i sin utvecklingsartikel, som bygger på deltagandet i Ifous FoU-program Fokus undervisning.
Det skiljer sig stort hur förskolor jobbar med barns delaktighet och inflytande och hur de följer upp det arbetet. Det visar Therese Hultman i sin utvecklingsartikel, som skrivits i samband med Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
Tydligt fokus på delaktighet och inflytande för både barn och medarbetare gav positiva resultat i förskolans arbete kring hållbarhet. Det visar förskollärarna Sofie Spångberg och Susanna Fors i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.