Hoppa till sidinnehåll

Specialpedagogik

Specialpedagogik

Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux
Forskning och utveckling kategorier

Autistic children born preterm often show more complex needs – but share similar genetic background

9 december
A new study shows that children born preterm who are later diagnosed with autism often present with more extensive support needs and a higher number of co-occurring conditions than autistic children born at full term. Surprisingly, however, the researchers found no differences in genetic variants across the genome, nor in specific genes already linked to…

Supporting transitions to special school: Co-constructing virtual tours to share important knowledge about school sites and practices

27 november
Transitions between stages of schooling present well-known challenges for children with special educational needs and disabilities, including navigating new sites, people, practices, timetables and expectations. Site visits are often recommended for helping with transition, and yet such visits can be difficult to achieve for practical and logistical reasons. This study piloted the development of virtual…

Simulative and dissimulative masking: Resolving how educational practice that protects neurodivergent people from harm can suppress learning

27 november
The article describes a process where neurodivergent learners in a hostile environment learn to regulate and restrict their own behaviours, often without the provision noticing their distress and continuing to deliver inappropriate support, while misattributing blame to parents. (pdf)

Ny professor i specialpedagogik brinner för samundervisning

27 november
Utsatta barn som kanske aldrig fått en chans, framför allt i skolan, är en hjärtefråga för Christel Sundqvist, nybliven professor i specialpedagogik vid Karlstads universitet. En ledstjärna är att hjälpa dem tidigt så att inte det uppstår problem senare i deras skolgång som leder till marginalisering och exkludering.

Viktigt med likvärdig utbildning – även för framgångsrika elever

8 december
Alla elever ska stimuleras i skolan, även de som har lätt för att lära sig. Det menar rektorerna och lärarna i såväl det svenska som i det engelska skolsystemet, konstaterar Åsa Melander som forskat i ämnet.

Fokus internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Orimligt att barn med adhd nu förvägras blodtryckskontroller på skolan

7 december
Göteborgs styrande majoritet har beslutat att barn med adhd inte längre kan få sina blodtryck kontrollerade hos skolsköterskan, trots att detta är en etablerad och ofta nödvändig säkerhetsrutin för barn som medicineras. Detta sägs göras för att “värna skolsköterskans tid”. Det är svårt att förstå hur man kan prioritera på detta sätt och urholka elevhälsans…

Keeping humanity at the center: Accessibility and artificial intelligence in education

5 december
Educators across the US are increasingly utilizing AI to support students with disabilities, leveraging tools to enhance communication and personalize learning. A report from the Center for Democracy and Technology shows that nearly 60% of teachers used AI to develop individualized education plans during the 2024-25 school year.

Temaföreläsningar

Läs mer

Skolportens teman består av en till två inspelade föreläsningar samt diskussionsmaterial. Här fördjupar du dig inom en specifik fråga som rör din yrkesroll. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa och går att se när det passar dig under fem veckor. Licensen är individuell, kontakta oss för gruppbokning.

Några av våra kommande temaföreläsningar

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Nyhetsbrev

Dela via: