Utvecklingsartiklar
Utvecklingsartiklar
Artikelserien Leda & Lära erbjuder lärare ett systematiskt sätt att granska och publicera sitt kvalificerade utvecklingsarbete. Artiklarna granskas av en forskare och ska följa Skolportens författaranvisningar samt skrivregler. Serien ges ut i samarbete med Ifous. Skolporten ger även ut serien Utveckla skolan, som följer samma riktlinjer men dessa artiklar granskas ej. För dig som är intresserad av att skriva en artikel finns mer information här.
SENASTE UTVECKLINGSARTIKLARNA
Läs flerDatainsamling kräver god planering och tydlighet
Datainsamlingar kräver noggrann planering av både genomförande, uppföljning och användning av materialet. Det konstaterar lärare Rickard Janveden på Fridagymnasiet i Vänersborg som i sin utvecklingsartikel granskat den egna skolans enkäter om elevernas mående.
Läs- och skrivutvecklingen tog fart med språksamlingar och barnens teckningar
Genom ett systematiskt arbete med ord och teckningar utvecklades barnens läs- och skrivförmågor. Det visar Charlotta Saiho, Sarra Sassi och Alice Elmstedt på Universum förskola i sin utvecklingsartikel.
Mer lek och färre konflikter med rastpedagog
Mer lek på rasterna och ökad koncentration i klassrummet. Effekterna av en rastpedagog blev enbart positiva, visar fritidslärarna Charlie Österlund, Viktor Dickson Gänger samt rastpedagog Niclas Sjöstrand i sin utvecklingsartikel.
Djupdykning väcker intresse för klassisk poesi
Djupdykning i ett författarskap under en period väcker intresse för klassisk poesi. Det visar Martin Flodkvist Hjort i sin utvecklingsartikel.
Kvot ökar gymnasielevers förståelse för lutning
Genom att uttrycka lutningen som en kvot istället för ett heltal blev eleverna bättre på uppgifter som handlar om lutningen av linjära funktioner. Det visar Camilla Ekström, Victor Dahlberg och Birgitta Nilsson i sin utvecklingsartikel.
Autentisk publik lyfter bildundervisningen
Mikaela Kjellgren beskriver i sin utvecklingsartikel ett projekt i ämnet bild där elevernas alster får möta en autentisk publik.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Bilder ökar motivationen i komvux som anpassad utbildning
Annika Drougge och Fredrik Morin beskriver i sin utvecklingsartikel hur stillbilden kan användas som verktyg i språkundervisning inom komvux och sfi som anpassad utbildning.
Forskning och utveckling kategorier
Grundskola 7-9Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)SpecialpedagogikSpråkutvecklingUndervisning
FoU utvecklingskällor
Grupparbeten stärker förmåga till gestaltning hos elever med NPF
Kristina Ekmark och Teresia Lenander Midow visar i sin utvecklingsartikel hur en tydlig metod och noga övervägda gruppindelningar kan stärka språk och gestaltning hos elever med NPF.
Bok för reflektion ökar motivation
En reflektionsbok som följer eleverna från årskurs 4 till 6 ökar motivationen, särskilt hos killar. Det ser Helena Häger, lärare på Järla skola i Nacka och som skrivit en artikel om ett sätt att få elever att fundera över sitt lärande.
”Språket finns i allt vi gör”
Språket har blivit en självklar utgångspunkt för det mesta som sker på Fridtunaskolans fritidshem. Och resultaten märks i elevernas språk.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Mjuk övergång kräver systematik och struktur
Det brister ofta vid övergångar från låg- till mellanstadiet. I regel beror det på att det saknas systematik kring överlämning av elevinformation mellan stadierna, visar Sara Eklund och Monica Rundqvist i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Datadriven skolutveckling.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Tid central när läroplan blir praktik i förskolan
Genom att bryta ned mål i läroplanen, och låta arbetet få ta tid, har både förskollärare och barnskötare fått fördjupad kunskap om vad målen innebär i praktiken. Det visar Marie Kniest i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier
Matris synliggör elevgruppens behov i fritidshemmet
En matris gör det enklare att planera fritidshemmets verksamhet utifrån elevgruppens behov. Det visar fyra fritidslärare på Vidingsjöskolan i Linköping i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier
Fler betyg på kortare tid med språkfokus och samarbete över ämnen
Med ett målinriktad språkundervisning och samarbete över ämnesgränserna lyckades fler elever på Nacka gymnasiums språkintroduktionsprogram nå gymnasiebehörighet. Det visar lärarna Louise Silfverberg, Ingrid Bröijersén, Sofia Eriksson, Mirjam Vallin och Åsa Vestlund i sin utvecklingsartikel.
Forskning och utveckling kategorier
Elever positiva till veckovisa tester i matematik
Gymnasieelever upplever att de lär sig mer med veckovisa tester i matematik istället för få men större prov. Men några resultat på betygsnivå går inte att se, konstaterar Monica Andersson som skrivit en utvecklingsartikel i ämnet.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Vill du skriva en artikel?
För dig som är intresserad av att skriva en utvecklingsartikel finns mer information, författaranvisningar och granskningsinstruktioner här.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.