Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar

Utvecklingsartiklar

Artikelserien Leda & Lära erbjuder lärare ett systematiskt sätt att granska och publicera sitt kvalificerade utvecklingsarbete. Artiklarna granskas av en forskare och ska följa Skolportens författaranvisningar samt skrivregler. Serien ges ut i samarbete med Ifous. Skolporten ger även ut serien Utveckla skolan, som följer samma riktlinjer men dessa artiklar granskas ej. För dig som är intresserad av att skriva en artikel finns mer information här.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Delaktighet skapar engagemang kring hållbarhet i förskolan

30 april
Tydligt fokus på delaktighet och inflytande för både barn och medarbetare gav positiva resultat i förskolans arbete kring hållbarhet. Det visar förskollärarna Sofie Spångberg och Susanna Fors i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Mjuk övergång kräver systematik och struktur

2023-10-11
Det brister ofta vid övergångar från låg- till mellanstadiet. I regel beror det på att det saknas systematik kring överlämning av elevinformation mellan stadierna, visar Sara Eklund och Monica Rundqvist i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Datadriven skolutveckling.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.

Vill du skriva en artikel?

För dig som är intresserad av att skriva en utvecklingsartikel finns mer information, författaranvisningar och granskningsinstruktioner här.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer
Dela via: 

Nyhetsbrev