Utvecklingsartiklar
Utvecklingsartiklar

Artikelserien Leda & Lära erbjuder lärare ett systematiskt sätt att granska och publicera sitt kvalificerade utvecklingsarbete. Artiklarna granskas av en forskare och ska följa Skolportens författaranvisningar samt skrivregler. Serien ges ut i samarbete med Ifous. Skolporten ger även ut serien Utveckla skolan, som följer samma riktlinjer men dessa artiklar granskas ej. För dig som är intresserad av att skriva en artikel finns mer information här.
SENASTE UTVECKLINGSARTIKLARNA
Läs fler
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Sänkt tempo i förskolan stärker både barn och pedagoger
När barnen får tid och rum att i egen takt utforska, prova och testa igen så upptäcker de nya saker. Det konstaterar förskollärarna Anna Viberg och Åsa Ahlqvist Johansson i sin utvecklingsartikel om ”slow pedagogy”.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Utveckling av broar väcker elevernas intresse för teknik
Nyväckt teknikintresse. Det blev resultatet när eleverna fick konstruera broar, visar Nicklas Bengtsson och Maria Nasca på Myrsjöskolan i Nacka i sin utvecklingsartikel.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Rollspel öppnar dörren för poesi i undervisningen
Rollspel kan vara en dörröppnare för poesi i undervisningen. Det visar Martin Flodkvist Hjort på Myrsjöskolan i Nacka i sin utvecklingsartikel.
Konferenser
Annons

Religionskunskap
Stockholm
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i religionskunskap! Delta på plats i Stockholm 25…

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Lustfyllt med estetiska moment i teoretiska ämnen
Att införa estetiska och praktiska moment i teoretiska ämnen stärker elevernas lärande. Det visar Valeria Chiara som skrivit en utvecklingsartikel.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Goda lärmiljöer i förskolan med enkla medel
Ett gemensamt tänk kring hela förskolans miljö. Det blev resultatet av ett projekt kring inomhusmiljön på Igelboda förskola, visar Asta Prichodskaite-Pukéné i sin utvecklingsartikel.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Återkoppling som vässar lärandet i hem- och konsumentkunskap
Praktisk hjälp av läraren eller en kamrat är en av de viktigaste återkopplingsformerna för elever i hem- och konsumentkunskap. Det visar Linda Forssman och Katarina Neidestam i sin utvecklingsartikel.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Mer hållbart och likvärdigt efter utvecklingsprogram
Ökad likvärdighet och kollegialt lärande men också insikter om ledarskapets betydelse. Det är effekter av ett utvecklingsarbete om hållbarhet i förskolan, visar Yvonne Sjövik Axelsson i sin utvecklingsartikel.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Lekfullt om punktens betydelse gav goda resultat
En lekfull undervisning med punkten i centrum lyfte elevernas kunskaper om interpunktion. Det visar lärarna Moa Ahrnbom, Veronica Johansson och Marie Nylén-Petersen på Hedvig Eleonora skola i Stockholms stad i sin utvecklingsartikel.

Ökad delaktighet i förskolan med Goda förebilder
Med metoden Goda förebilder utvecklades barnens delaktighet och medvetenhet kring sina egna förmågor. Det visar Elena Kors och Josephine Groth i sin utvecklingsartikel.

Gemensam bok väg till hållbar utveckling på förskolan
Utifrån en gemensam bok integrerades hållbar utveckling i förskolans verksamhet. Det visar Anneli Hjelte och Fanny Bergman i sin utvecklingsartikel.

Fakta och stödord väcker skrivlusten på lågstadiet
Jessica Dickson-Gänger och Helen Hällback har skrivit en utvecklingsartikel om hur fakta kan väcka lågstadieelevers skrivlust.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Mångfacetterat lärande med estetiska uttryck
Estetiska lärprocesser i ämnena SO och NO ger elever och lärare fler möjligheter till lärande och bedömning. Det visar förstelärarna Åsa Björnsdotter Scherrer, Åsa Bolin, speciallärare och förstelärare vid Stenmoskolan i Huddinge samt Cecilia Ferm Almqvist, professor vid Södertörns högskola, i sin utvecklingsartikel.

Ökad analysförmåga i förskolan med aktionsforskning
Genom aktionsforskning och ett systematiskt ledarskap stärktes pedagogernas analysförmåga av förskolans verksamhet, visar Lise-Lotte Stridh Kjellsdotter, rektor på förskolan Linnéa i Hässleholms kommun, i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Hållbar förskola.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Nya perspektiv med brevväxling i svenskundervisningen
Fler nyanser och vidgade perspektiv. Det blev resultatet när eleverna fick skriva en brevväxling mellan huvudkaraktärerna i en läst roman. Det visar Helena Åström, lärare på Kunskapsgymnasiet i Malmö, i sin utvecklingsartikel om ett projekt i ämnet svenska.

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor
Ökad arbetsro i dynamiskt klassrum
När bildsalens fysiska miljö förändrades ökade fokus på lärandet och klassrumsklimat blev lugnare. Det visar Myriam Biondi Molina i sin utvecklingsartikel.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Vill du skriva en artikel?

För dig som är intresserad av att skriva en utvecklingsartikel finns mer information, författaranvisningar och granskningsinstruktioner här.