Yrkesetiken behöver synliggöras i lärarutbildningen
Född år 1964
i Malmö
Disputerade 2015-06-12
vid Göteborgs universitet
Yrkesetik i lärarutbildning – en balanskonst
Marita Cronqvist har i sin avhandling undersökt hur blivande lärare lär sig yrkesetik. Hon konstaterar att yrkesetiken är osynlig i utbildningen och hoppas med sina resultat kunna bidra till en förändring.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är gymnasielärare i religion i grunden och har ofta undervisat om etik. Yrkesetik är ett väldigt svårt begrepp eftersom det inte syns, det är ofta underförstått vad det är för något. Det finns även fackliga yrkesetiska principer för lärare, men de är inte heller konkreta eller tydliga.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om vad yrkesetik är och hur man lär sig det. Jag ville ta reda på vad yrkesetik egentligen innebär i mötet mellan pedagoger och barn i vardagen. Yrkesetiken är en tyst kunskap som ofta sitter i kroppen hos de som har lång erfarenhet. För att kunna ringa in yrkesetiken valde jag därför att prata med lärarstudenter kring hur man kan hantera frågor om etik, samt när de tycker att moral och etik blir synligt i mötet med barnen. Utifrån deras berättelser har jag försökt hitta olika innebörder av vad yrkesetik handlar om.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har ringat in sju olika innebördselement för yrkesetik. Utifrån dem kan man på ett mer konkret sätt diskutera och prata om vad yrkesetik egentligen innebär.
– Angelägna yrkesetiska frågor utifrån innebördselementen är: Vad i situationen kan bli mångtydigt och vilka val är möjliga? Vilka yttre hinder kan uppstå och hur kan de förhindras? Hur kan relationer, känslor och attityder vävas samman med läro- eller ämnesstoffet? Hur kan pedagogens erfarenheter bidra? Hur kan varje barn inkluderas och bli delaktigt? Hur kan en positiv atmosfär av trygghet, glädje och respekt skapas? Vad kan förändras eller förbättras till nästa tillfälle utifrån reflektionen?
– Yrkesetiken kan, som ett av innebördselementen lyfter fram, hindras eller försvåras av yttre faktorer. Det är inte alltid självklart att man som pedagog kan hantera situationer fullt ut som man vill. Det kan handla om att man har för stora barngrupper, dåligt schema eller dåliga lokaler.
– Lärarstudenterna lyfter själva fram att man som lärare är ett föredöme, att man behöver vara närvarande och kunna använda sitt omdöme efter den aktuella situationen eftersom lärarrollen handlar så mycket om vad som händer här och nu. Det handlar mycket om vad man egentligen gör, inte vad man har haft för planer att göra.
Vad överraskade dig?
– Att det var så tydligt för studenterna att lärande hänger samman med relationer och att relationsbyggandet är viktigt. Studenterna i studien konstaterar själva att de under VFU:n har svårt att hinna skapa de relationer till eleverna som är så viktiga för att kunna undervisa.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag hoppas att mina resultat kan göra nytta för lärarutbildningen och att jag får möjlighet att förbättra delarna om yrkesetiken som är osynliga i utbildningen idag.
Foto Suss Wilén