Waldorfpedagogik i praktiken
Född 1959
Bor i Huddinge
Disputerade 2020-01-10
vid Åbo Akademi
Didaktisk praxis i waldorfskolan. En didaktisk analys och bildningsteoretisk tolkning av fyra waldorflärares pedagogiska tänkande och förhållningssätt
Hur förvaltas arvet efter Rudolf Steiner, waldorfpedagogikens grundare, i dag? Det har Leif Tjärnstig studerat i sin avhandling om hur waldorflärare tänker, handlar och förstår undervisningen i klassrummet.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har i större delen av mitt liv arbetat som waldorflärare men har de senaste 15 åren ägnat mig åt forskning och utbildning av waldorflärare.
Vad handlar avhandlingen om?
– Det finns relativt lite forskning om hur det didaktiska handlandet inom waldorfpedagogiken egentligen ser ut. Hur tänker, handlar och förstår läraren undervisningen i klassrummet? Jag har använt mig av metoden ”simulated recall method”, då jag tillsammans med läraren tittat på klassrumssituationer som på något sätt är problematiska och försökt förstå varför läraren väljer att handla på ett visst sätt.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det finns en tanke hos lärarna i studien om att eleverna måste prövas och utsättas, en form av utmaning och smärta, men det måste hela tiden avvägas så att det är produktivt. Det här spelet, där läraren läser av klassen och enskilda elever, pågår hela tiden och ser förmodligen rätt lika ut i alla klassrum.
– Ett annat resultat är att det lärande som eleverna till sist erfar alltid är oförutsägbart, oavsett vad lärarna planerar för. Det menar lärarna är en del av waldorfpedagogikens karaktär – individens frihet tar vid, vilket är intressant att lyfta fram i den kunskapsdebatt som pågår.
Vad överraskade dig?
– Jag trodde att lärarna skulle referera till vad de läst på lärarutbildningen men de relaterade inte till waldorfpedagogikens urkund, Rudolf Steiner, över huvud taget. De har frigjort sig från vad som hände år 1919 i Stuttgart där allt började, samtidigt som pedagogikens ursprung är närvarande i form av 100 år av kollektiv erfarenhet. Avhandlingen synliggör hur arvet efter Rudolf Steiner ser ut i klassrummet i dag.
Vem har nytta av dina resultat?
– Det kan vara en intressant inlaga kring lärandeprocesser för alla som intresserar sig för didaktik. Hur lärarna hanterar situationer i klassrummet är av allmändidaktiskt intresse.