Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Waldorfpedagogik i praktiken

Publicerad: 2020-03-12
Uppdaterad: 2020-03-18
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander
Leif Tjärnstig

Född 1959
Bor i Huddinge

Disputerade 2020-01-10
vid Åbo Akademi

Avhandling

Didaktisk praxis i waldorfskolan. En didaktisk analys och bildningsteoretisk tolkning av fyra waldorflärares pedagogiska tänkande och förhållningssätt

Hur förvaltas arvet efter Rudolf Steiner, waldorfpedagogikens grundare, i dag? Det har Leif Tjärnstig studerat i sin avhandling om hur waldorflärare tänker, handlar och förstår undervisningen i klassrummet.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har i större delen av mitt liv arbetat som waldorflärare men har de senaste 15 åren ägnat mig åt forskning och utbildning av waldorflärare.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det finns relativt lite forskning om hur det didaktiska handlandet inom waldorfpedagogiken egentligen ser ut. Hur tänker, handlar och förstår läraren undervisningen i klassrummet? Jag har använt mig av metoden ”simulated recall method”, då jag tillsammans med läraren tittat på klassrumssituationer som på något sätt är problematiska och försökt förstå varför läraren väljer att handla på ett visst sätt.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det finns en tanke hos lärarna i studien om att eleverna måste prövas och utsättas, en form av utmaning och smärta, men det måste hela tiden avvägas så att det är produktivt. Det här spelet, där läraren läser av klassen och enskilda elever, pågår hela tiden och ser förmodligen rätt lika ut i alla klassrum.

– Ett annat resultat är att det lärande som eleverna till sist erfar alltid är oförutsägbart, oavsett vad lärarna planerar för. Det menar lärarna är en del av waldorfpedagogikens karaktär – individens frihet tar vid, vilket är intressant att lyfta fram i den kunskapsdebatt som pågår.

Vad överraskade dig?

– Jag trodde att lärarna skulle referera till vad de läst på lärarutbildningen men de relaterade inte till waldorfpedagogikens urkund, Rudolf Steiner, över huvud taget. De har frigjort sig från vad som hände år 1919 i Stuttgart där allt började, samtidigt som pedagogikens ursprung är närvarande i form av 100 år av kollektiv erfarenhet. Avhandlingen synliggör hur arvet efter Rudolf Steiner ser ut i klassrummet i dag.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det kan vara en intressant inlaga kring lärandeprocesser för alla som intresserar sig för didaktik. Hur lärarna hanterar situationer i klassrummet är av allmändidaktiskt intresse.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Åk F–6
Dela via: 

Relaterade artiklar

Avhandling om elevers arbete med matematikläroböcker utsedd till Skolportens favorit

2020-10-23
Elever i årskurs 1 använder inte alltid matematikläroböcker som det var tänkt i undervisningen. Det konstaterar Malin Norberg som forskat om elevers arbete med matematikläroböcker. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Nyhetskategorier

"Ta forskarnas kritik mot FHM på allvar"

2020-11-22
I två inlägg har jag nämnt de forskare som tittat på i vilken grad lärare har blivit smittade. Det finns anledning att titta på detta speciellt. För här händer något som antingen är en skandal i forskarvärlden eller är en skandal när det gäller Folkhälsomyndighetens underlag till regeringen, skriver Per Kornhall.
Forskning och utveckling kategorier

"Låt lärarna vara lärare" – idéer om lärararbete i det offentliga samtalet om lärarassistenter

2020-12-17
De övergripande frågorna i Per Lindqvist artikel kretsar kring vilka olika idéer om lärararbetet som träder fram och som dominerar det offentliga samtalet. I studien diskuteras också hur samtalet kan komma att påverka framtida förflyttningar av gränser kring framför allt den sociala dimensionen av lärararbetet.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.