Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Visuell gestaltning ger nya uttrycksmöjligheter

Publicerad:2008-11-06
Uppdaterad:2012-04-11
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Dagens elever har stor kunskap i att uttrycka sig genom visuell gestaltning. Skolan och lärarna måste bli bättre på att lyfta fram de arbeten där dessa uttryckssätt används, och inse värdet av vad de kan bidra med i ett lärandeperspektiv menar Lisa Öhman-Gullberg.

Lisa Öhman-Gullberg

Född 1959
i Oxelösund

Disputerade
2008-10-24
vid Stockholms universitet

Avhandling

Laddade bilder. Representation och meningsskapande i unga tjejers filmberättande

Hur blev du intresserad av ämnet?

– Det handlar om min erfarenhet och bakgrund som bildlärare. Jag ville lyfta fram de kvaliteter som det ger att formulera sig genom andra uttrycksformer än enbart text. I dag är visuell gestaltning en stor del av ungdomars vardag, mycket på grund av den digitala tekniken. De producerar själv film och musik och lägger ut på nätet. Det har inte gjorts mycket forskning inom det här området och jag kände att det fanns ett behov att studera bildens roll i ett lärandesammanhang.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag undersöker hur elever använder sig av visuella representationer, d.v.s. gestaltningar, för att bearbeta och skapa mening i ett skolsammanhang. Jag gör en analys utifrån tre filmer som producerats av två tjejer i årskurs nio, och studerar på detta sätt hur tjejerna kommunicerar i den visuella världen. De väljer att använda film som uttrycksmedel för att gestalta frågor som är centrala för dem, både i skolan och i deras vardag. Just när avhandlingen gjordes var det stort offentligt fokus i olika medier på tonårstjejer som offer. Avhandlingen visar hur de här tjejerna genom sina filmer skapar egna alternativa bilder för att gestalta sin egen vardag.

Vad är resultatet och dina viktigaste slutsatser?

– Jag visar hur ungdomar får olika visuella uttrycksmedel, som ljud, bild och text att samverka. Ungdomar har en stor textkompetens i dag och har en förmåga att omskapa och reproducera texter de ser och hör i reklam m.m., och göra något nytt av dem. Men de är också duktiga på att producera egna rörliga bilder. Genom att skapa mening av abstrakta sammanhang omskapar de sina referenser och ger dem en ny innebörd. Jag tycker det är viktigt att lyfta fram den här typen av arbeten. För lärarnas del finns det dock ofta en svårighet att förstå och tolka den här typen av visuella och tredimensionella arbeten som eleverna producerar, de har i första hand erfarenhet av att läsa av och tolka texter.

Hittade du något under arbetets gång som överraskade eller förvånade dig?

– Man blir alltid förvånad när man arbetar med ungdomars bildvärldar. I studien har jag blivit överraskad av den textkompetens som framträder när eleverna kombinerar olika populärkulturella referenser med skolans mål och sina egna intressen för att gestalta bilder av sin samtid.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla lärare som på något sätt är intresserade av kommunikation, bild, media och språk, i grundskolan och på gymnasiet. Men också lärarstudenter och lärarutbildare.

Hur tror du att dina resultat kan påverka arbetet i skolan?

– Förhoppningsvis kommer resultaten göra lärare lyhörda för den möjlighet som bilder och visuella gestaltningar kan bidra med i ett lärandeperspektiv. Och att lärarna uppvärderar den här typen av arbeten och får ett ökat intresse för att förstå och tolka de visuella gestaltningarna.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev