”Barns tankar och åsikter borde ges mer plats i forskningen”
Född 1977
i Göteborg
Disputerade 2013-09-06
vid Göteborgs universitet
Barn som medforskare – en metod med potential för delaktighet
Barn fungerar alldeles utmärkt som medforskare. Det visar Sandra Hilléns studie där barn fått undersöka egna frågor med fokus på mat.
– Barns åsikter borde ges större utrymme i forskning om samhällsfrågor, min studie visar att barnen kan bidra med mycket, säger hon.
Varför blev du intresserade av ämnet?
– Genom Centrum för konsumtionsforskning har jag tidigare arbetat med ett par projekt där barn varit delaktiga som medforskare. Erfarenheterna därifrån väckte mitt intresse för en djupare studie i ämnet kring barn som medforskare.
Vad handlar avhandlingen om?
– Huvudfokus ligger på hur man kan involvera barn i forskning. I den här studien har elever från klass fem i två olika skolor fått bilda Matforskarklubbar. Eleverna har, i grupp eller enskilt, utifrån sina egna intressen och önskemål forskat kring olika frågeställningar.
– En grupp valde att ta reda på hur skolbarnen upplevde skolmaten. Det var allt ifrån hur maten smakade till hur de upplevde miljön, om de kände sig trygga, hade tillräckligt med tid att äta och så vidare. När barnen var klara med sina projekt fick de redovisa resultaten för övriga elever, lärare men även mig och några av mina forskarkollegor.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att det fungerar alldeles utmärkt att ta in barn som medforskare bara de ges rätt förutsättningar, stöd men framför allt lugn och ro. Det syntes tydligt hur barnen utvecklade sina förmågor. De resonerade sig fram till sina resultat. Vad som skiljer forskningen från den vanliga undervisningen är att forskningen lägger stor vikt vid metoden. Barnen ägnade också mycket tid åt intervjuer, enkäter och fältstudier.
– Ett tydligt resultat är att det fungerade väldigt bra att låta eleverna styra forskningen utifrån sina egna intressen. Barn i den här åldern är ofta väldigt medvetna och har en massa intressanta tankar, i det här fallet kring mat. Min studie visar att barn lämpar sig mycket väl som medforskare. Barns tankar och åsikter borde ges mer plats i forskning kring exempelvis samhällsplanering eller utformning av skolan.
Vad överraskade dig?
– Att barnen valde ämnen som har med vuxnas matvanor eller syn på mat att göra. Jag hade trott att barnen skulle intressera sig mer kring vad andra barn tycker och tänker om mat.
Vilka har nytta av dina resultat?
– Lärare som är intresserade att ta in mer forskning i undervisningen. I ett vidare perspektiv alla som arbetar med barn och samhällsfrågor.
Susanne Sawander