Vidare perspektiv med hjälp av litteratur
Litteraturen är värd en större plats i såväl svenskundervisningen som i skolans värdegrundsarbete. Det menar Louise Almqvist som tagit fram en didaktisk modell för hur litteraturen kan bredda det demokratiska samtalet.
Född 1993
Bor i Umeå
Disputerade 2024-09-20
vid Umeå universitet
Störande litteraturundervisning: litteratur, demokrati och värdegrundsarbete
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Efter att ha skrivit en masteruppsats inom litteraturvetenskap gick jag vidare till svensklärarutbildningen. Här slogs jag av att litteratur främst ses ett verktyg för att stärka andra kunskaper, i regel läsutveckling, hos eleverna. Inom litteraturvetenskapen rymmer litteraturen så mycket mer: teori, politik, filosofi, samhälls- och existentiella frågor. Det väckte ett intresse kring hur litteraturens plats i skolan skulle kunna utvecklas.
Vad handlar avhandlingen om?
– Syftet med min avhandling är att ta fram ett förhållningssätt till hur litteratur kan användas i skolan utifrån skolans värdegrund samt det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. Konkret, hur kan skolan arbeta konstruktivt med de här frågorna utifrån litteratur?
– Avhandlingen bygger på analyser av sex litterära verk som anses vara lämpliga i ett värdegrundsarbete samt olika pedagogiska teorier. Jag har även tittat på tidigare forskning, studentuppsatser och läsarkommentarer av en rad skönlitterära verk.
Jag presenterar en modell för hur svensklärare kan arbeta med litteratur för att stärka det demokratiska samtalet i klassrummet.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Avhandlingen rymmer flera konkreta didaktiska förslag hur lärare kan ta in och använda litteraturen i undervisningen. Jag presenterar en modell för hur framför allt svensklärare kan arbeta med litteratur för att stärka det demokratiska samtalet i klassrummet. Modellen bidrar till att stötta lärare i att utmana elevernas föreställningar, kontrastera deras åsikter mot varandra, allt i syfte att vidga perspektiven och ge eleverna fler förklaringsmodeller.
– I avhandlingen för jag också en utbildningsfilosofisk diskussion kring skolans värdegrundsarbete där jag pekar på litteraturen som möjliggörare för levande samtal om värdegrundsfrågor.
Vad överraskade dig?
– I analysen av skönlitterära verk där jag undersökt såväl tidigare forskning som studentuppsatser och läsarkommentarer på en boksajt, upptäckte jag att reaktionerna och kommentarerna ofta var slående lika, oavsett källa. Ofta hierarkiseras olika läsningar men i det här fallet syntes fler likheter än skillnader. Jag förvånades också av att en del av de analyserade verken som ansågs normkritiserande, inte väckte särskilt starka reaktioner.
Vem har nytta av dina resultat?
– Framför allt svensklärare som kan använda sig av modellen i undervisningen. Men även andra lärare då resultaten ger förslag på hur kontroversiella frågor kan hanteras i klassrummet och hur elevers åsikter kan både utmanas och bemötas.