Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Utvecklat teckenspråk viktigt för språkinlärning för döva

Publicerad:2010-10-22
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Döva elever som har bra betyg i svenska har ett mer levande teckenspråk.Det slår Krister Schönström vid Stockholms universitet fast i sinavhandling Tvåspråkighet hos döva skolelever. Processbarhet i svenskaoch narrativ struktur i svenska och svenskt teckenspråk .

Krister Schönström

Född 1976
i Stockholm

Disputerade 2010-10-08

vid Stockholms Universitet
med avhandlingen:

Avhandling

Tvåspråkighet hos döva skolelever. Processbarhet i svenska och narrativ struktur i svenska och svenskt teckenspråk.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid varit intresserad av språk och språkinlärning. Eftersomjag själv är döv känns det extra angeläget att forska om dövas språk för att få en bättreförståelse för hur de lär sig och utvecklar språk.

Vad handlar avhandlingen om?

– I korta drag om dövas tvåspråkiga utveckling närmare bestämt hurde utvecklar sin svenska och sitt svenska teckenspråk. I första handundersöker jag dövas skrivna svenska genom att studera hur deutvecklar sin grammatik utifrån ett andraspråksperspektiv. Men jagtillägger också ett färdighetsperspektiv när jag jämför deras nivåer isvenska och teckenspråk.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att de utvecklar svenska på samma sätt som hörande andraspråksinlärare av svenska trots avsaknaden av hörseln och därmed enbart kan tillägna sig svenska genom skrift. Ett annat intressant resultat som framkommer också är att de som har höga nivåer i svenska i större utsträckning berättar mer levande på teckenspråk, det vill säga deras teckenspråkär mer fylligt. Något slags samband mellan färdighet i teckenspråk ochsvenska kan alltså påvisas. Det bevisar dels att teckenspråk inteutgör något hinder för att lära sig svenska dels att ett välutvecklatteckenspråk är viktigt för inlärningen av svenska.

Vad överraskade dig?

– Egentligen blev jag inte direkt överraskad förutom att det på ett sättvar förvånande att deras grammatiska utveckling i svenska var helt ilinje med hur hörande andraspråksinlärare utvecklar sin svenska. Jaghade nog förväntat mig lite avvikelser trots allt.

Vem har nytta av dina resultat?

– Främst döva barn. Idag blir det lätt fokus på att barn ska lära sig svenska i första hand ochteckenspråk i andra hand. I många sammanhang får teckenspråk en underordnad betydelse. Minstudie visar att det inte är farligt att använda teckenspråk – snararetvärtom. Språkpedagoger kan förstås ha nytta av mina resultat också. De kanläsa om hur de döva skolbarnen utvecklar svenska. Avhandlingen är riktillustrerad med exempel och hela det svenska materialet följer med sombilaga.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev