Att lyssna kan vara viktigt för talutvecklingen hos barn med autism
Född 1970
i Göteborg
Disputerade 2016-03-03
vid Göteborgs universitet
From sounds to speech and gestures. Case studies of linguistic interaction in children with ASC
Språkforskaren Pia Nordgren har i sin avhandling utforskat relationen mellan inlärning av språkljud, utveckling av melodi i talet och gester. Resultatet visar ett tidsmässigt samband.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Under grundutbildningen till logoped tänkte jag att jag ville forska om barns språkutveckling, men fick rådet att skaffa mig erfarenhet av logopedi först. Det lät klokt så jag började arbeta inom habilitering- och barnsjukvård. Efter femton år hade jag en idé om att ta fasta på typiska drag hos barn med autismspektrumtillstånd, som intresse för detaljer. Tanken var att försöka få barnen intresserade av tal genom att fokusera på skillnaderna mellan olika språkljud. Jag har också inspirerats av forskningen om att det kan finnas en koppling mellan lyssnande och talproduktion.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har följt två svenska pojkar med autismspektrumtillstånd under ett och ett halvt år. Syftet var att utforska relationen mellan inlärning av språkljud, utveckling av melodi i talet och gester. Pojkarna fick på ett strukturerat sätt leka en docklek där dockornas namn representerade olika språkljud. Dockorna har jag hämtat från ett träningsmaterial för barn med Downs syndrom, utformat av professor Irene Johansson. Poängen här är att barn och vuxen gemensamt kan rikta uppmärksamheten mot dockan. För barn med autismspektrumtillstånd kan det nog vara lättare att relatera till en docka än en annan individ.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att utvecklingen av språkljud, melodi och gester visade ett tidsmässigt samband. Tal och gester samspelade och det gällde även melodin. En slutsats är att det verkar finnas en mekanism i hjärnan som överbygger mellan att lyssna på tal och att tala själv. Ljuden kan därför vara viktiga igångsättare för språk och talutveckling. Men det behövs mycket mer forskning på inlärning av olika språkljud hos barn med autism.
Vad överraskade dig?
– Att handmotoriken tycktes vara ett stöd i barnens språkutveckling. Åtminstone ett av barnen gjorde tydliga handrörelser i samband med vissa stavelser. Det var inget fokus på varken melodi i talet eller gester i träningen, men barnen utvecklade det ändå.
Vem har nytta av dina resultat?
– De kan framför allt ligga till grund för ytterligare studier, vilket jag verkligen hoppas kommer inom det här området. Då kan resultaten så småningom komma till nytta vid interventioner för barn med autismspektrumtillstånd.