Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

Ungdomars möten med myndigheter

Publicerad:2010-10-29
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Mötet mellan unga kriminella och lärare, polis och socialtjänst ser väldigt olika ut beroende på vilken person ungdomarna får träffa. Det visar Margareta Ekberg i sin avhandling Dom kallar oss värstingar. Om ungas lärande i mötet med skola, socialtjänst och polis .

Margareta Stigsdotter Ekberg

Född 1955
i Växjö

Disputerade 2010-10-22

vid Linnéuniversitetet med avhandlingen:

Avhandling

Dom kallar oss värstingar. Om ungas lärande i mötet med skola, socialtjänst och

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som lärare i grundskolan i trettio år kombinerat med en halvtidstjänst somlärarutbildare de senaste femton åren. Jag är intresserad av betydelsen av pedagogensförhållningssätt till eleven och till innehåll i relation till elevens lärande, vilket jag sett somöverförbart till de möten mellan unga kriminella och samhällets myndigheter som jag studerat.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om unga pojkar som är på väg in i en problematisk livsstil, vad de möter från samhällets sidaoch vilken kunskap de utvecklar om sig själva och om samhället. Och i förlängningen hur ettkonstruktivt pedagogiskt möte kan se ut för unga som hamnat i problem.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har intervjuat lärare, poliser och socialsekreterare som alla fått samma fallbeskrivning av olikaungdomar som hamnat i problem som kan leda till en reaktion från samhällets sida. Det jag harkunnat se är att förhållningssätt och synsätt på de unga, på det som händer i fallbeskrivningarnaoch vilka åtgärder och insatser som därmed förespråkas skiljer sig åt mellan de jag har intervjuat,oavsett vilken profession de tillhör. Det handlar om att den egna pedagogiska grundsynen spelarroll för vilken tolkning som görs. Gemensamt för de ungdomar som jag intervjuat är att de kännersig dömda på förhand och saknar förtroende för samhället. De har en önskan att bli lyssnade på ochvara mer delaktiga i sitt liv. Jag ser därför stor potential i det pedagogiska samtalet.

Vad överraskade dig?

– Att ungdomarna på ett så nyanserat sätt kunde delge sina reflektioner över sina erfarenheterav möten med samhällets myndigheter. Detta är ju något som jag ser som en oerhört viktigkunskapskälla, inte minst när man diskuterar vad ett konstruktivt möte bör innehålla och hur det börse ut.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som arbetar inom verksamhetsområden där unga är i fokus.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev