Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Ungdomar omförhandlar sin identitet i samtal

Publicerad:2008-08-19
Uppdaterad:2012-04-11
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Linda Kahlin har i sin avhandling undersökt hur kön, etnicitet och generationstillhörighet skapas i interaktion.
– Ungdomarna omförhandlar och gör motstånd mot stereotyper som de inte håller med om eller inte vill identifiera sig med, säger hon.

Linda Kahlin

Född 1975
i Stockholm

Disputerade
2008-04-19 vid Uppsala universitet

Avhandling

Sociala kategoriseringar i samspel: Hur kön, etnicitet och generation konstitueras i ungdomars samtal

Hur blev du intresserad av ämnet?

– Under grundutbildningen i språkvetenskap blev jag tidigt intresserad av att forska om samtalsspråk, det oplanerade mer spontana språket, i stället för det fina litterära språket. Jag kommer egentligen från ett beteendevetenskapligt håll och har läst sociologi och psykologi, så det är den sociolingvistiska delen av språkförmågan som intresserar mig.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om samspel mellan olika sociala kategorier som kön, etnicitet och generation och den brytpunkt mellan hur de finns och blir till när vi pratar. Jag har studerat flerspråkiga gymnasieungdomar på olika program i samtliga tre årskurser på gymnasiet. Ungdomarna omförhandlar och gör motstånd mot stereotyper som de inte håller med om eller vill identifiera sig med. Det handlar inte bara om kön och ålder eller om hur det är att vara en ung invandrartjej i Södertälje. Det är mer komplext: det handlar om hur de här ungdomarna förhandlar om sin identitet genom att samtala.

Vad är resultatet och dina viktigaste slutsatser?

– Mina resultat visar att samspelet mellan de olika kategorierna är väldigt viktigt, det går inte att isolera kön eller någon annan social kategori man måste ta hänsyn till komplexiteten. Det finns inte en grupp med tjejer eller killar. Jag har även konkretiserat hur verbalt motstånd kan se ut genom olika argumentationsstrategier. Ett exempel är att man framhäver sin egen individualitet genom att säga att det inte är på grund av uppfostran som man jag vill bevara sin oskuld utan för att man som individ vill det. Ett annat exempel är att man använder beteckningar som: ju, eller, varenda en, ingen alls och på så sätt överdriver beskrivningar för att visa på en attityd.

Hittade du något under arbetets gång som överraskade eller förvånade dig?

– Jag blev fascinerad av ungdomarnas förmåga att argumentera och av hur retoriskt komplex deras argumentationsförmåga är: de navigerar mellan olika föreställningar, positioner och självbilder som erbjuds.

Vem har nytta av dina resultat?

– Samtalsforskare som är intresserade av identitet, genusvetare samt lärare och lärarstudenter. Jag har granskat metoder för hur man kan forska om identitet och behandlar och fördjupar frågor som lärare borde fundera på.

Hur tror du att dina resultat kan påverka arbetet i skolan?

– Man kan inte bortse från talspråket eller se det som oplanerat eller mindre viktigt det är ett språk på sina egna villkor. En annan sak är att man ska reflektera över sina egna stereotyper kring grupper och ge möjlighet till olika former av förhandlingar. Lärare bör hjälpa sina elever att göra det och samtidigt fundera över sin egen sociala karta av de elever man har.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev