Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Unga ledare gör som sina ledare

Publicerad:2011-11-07
Uppdaterad:2012-03-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Unga ledare utövar makt på det sätt som de själva sett makt utövas. Cecilia Åkerblom har i avhandlingen ”Ledarskap, makt och känsla. En narrativ studie av unga ledare” funnit resultat som bör ingå i all ledarskapsutbildning.

Cecilia Åkerblom

Född 1973
i Uppsala

Disputerade
2011-09-30
vid KTH

Avhandling

Ledarskap, makt och känsla – En narrativ studie av unga ledare

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid varit intresserad av människor och mänskliga relationer, hur makt och maktlöshet skapas och hur det påverkar vad som händer i grupper och organisationer. Under min utbildning på Handelshögskolan studerade jag hur företag kan arbeta utifrån ett socialt ansvarstagande. Utifrån det gick jag vidare till att inkludera både ideella organisationer och företag i den studie som presenteras i avhandlingen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den bygger på intervjuer med 22 unga ledare. De berättar om egna erfarenheter av ledarskap i praktiken. Jag analyserar deras upplevelser av ledarskap som relation och interaktion. Bra ledarskap tolkas som konstruktiva interaktioner och bristande ledarskap som destruktiva interaktioner, som antingen skapar eller dränerar livsenergi och handlingskraft.
– Jag använder uttrycket kreativ imitation för att beskriva hur konstruktioner av ledarskap som maktrelation i organisationer förs vidare både medvetet och omedvetet. Det innebär att man internaliserar andras sätt att använda och uttrycka makt. Samtidigt sker det alltid i ett eget kreativt skapande, där vissa av de unga ledarna är tydliga med att de ifrågasätter och utmanar dominerande sätt att använda makt i organisationen. Ett flertal av de unga ledarna uttrycker förväntningar att andra människor ska inordna sig i maktstrukturer i organisationer på de sätt som de själva har gjort. Andra arbetar för att förändra ledarskapet och maktrelationerna i organisationen. Dessa ledare möter även ofta ett stort motstånd i det förändringsarbetet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Sambandet mellan ledarskap, makt och känslor i relationer. Även utvecklingen av ledarskapet genom kreativ imitation samt att den processen sker både på medvetna och omedvetna plan.

Vad överraskade dig?

– Att den känslomässiga dimensionen skulle vara så viktig hade jag inte förväntat mig. Bra ledarskap associeras med positiva känslor som glädje, medkänsla, harmoni och trygghet. Bristande ledarskap leder till ilska, frustration, trötthet och depression. Även konstruktionen av ledarskap, som att möta och förväntas hantera svåra situationer i organisationer, överraskade mig.

Vem har nytta av dina resultat?

– På disputationen ansåg opponenten att den kunskap jag utvecklar bör ingå i all ledarskapsutbildning. Framför allt de som arbetar med ledarskap och med unga människor i organisationer kan ha nytta av den. Ledarskap som kollektiv handling berör de som följer en ledare i lika hög grad som de som leder andra. I avhandlingen visas på ett strukturerat sätt samband mellan ledarskap, makt och känslor som jag tror att många kan känna igen sig i.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev