Träningsdagbok gör ungdomar aktiva
Med hjälp av en träningsdagbok där eleven blir sedd och får uppskattning av sin lärare kan inaktiva elever motiveras att börja träna och aktiva elever att fortsätta träna. Det är en av slutsatserna i Jenny Isbergs avhandling Viljan till fysisk aktivitet: En intervention avsedd att stimulera ungdomar att bli fysiskt aktiva .
Född 1971
i Falun
Disputerade
2009-11-06
vid Örebro universitet
Viljan till fysisk aktivitet: En intervention avsedd att stimulera ungdomar att bli fysiskt aktiva
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag jobbade som gymnastiklärare hade jag svårt att nå strävansmålen för undervisningen. Jag uppfann då en träningsdagbok för att motivera eleverna. Det hade effekt så jag skrev en forskningsansökan och fick doktorandtjänst och sedan kunde jag fortsätta mot en avhandling.
Vad handlar avhandlingen om?
– 122 elever skulle ha minst 20 minuters fysisk aktivitet varje dag utanför skolan i ett och ett halvt år. De hade varsin träningsdagbok där de skrev vilken träning de planerade, att träningen var genomförd och hur det kändes. Sedan skrev läraren in feedback.
Både intensitet och aktiv tid ökade för de inaktiva och motionärerna medan de föreningsaktiva stod på samma punkt hela tiden. Slutligen intervjuade jag alla och hittade motivationsfaktorer. Det viktigaste var lärarens feedback. Fyra år senare gjorde jag en uppföljning och lade till en kontrollgrupp. Alla fick fylla i en enkät där de uppskattade sin fysiska aktivitet från undersökningens början fram till den aktuella tidpunkten.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Framför allt ökade de inaktiva ungdomarna sin aktivitet. De började ju på noll. Men de fortsatte också att vara aktiva som unga vuxna. De som ingick i gruppen motionärer fortsatte också sina fysiska aktiviteter mycket mer. De föreningsaktiva var mycket aktiva under projektet men vid uppföljningen var det väldigt många som inte gjorde någonting alls.
Vad överraskade dig?
– Jag hade trott att de föreningsaktiva ungdomarna skulle sluta idrotta med sin förening som unga vuxna men jag hade inte trott att de inte skulle göra något alls, bara ligga på sofflocket.
Vem har nytta av dina resultat?
– Upplägget kan användas i alla ämnen inom skolans värld, inte bara inom idrotten. Att man blir sedd och får uppskattning för det man gör, det kan man använda inom föreningsidrotten också.
Ann Runesdotter Carlsson