Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Tidiga insatser i förskolan och skolan viktigt för att förhindra kriminalitet

Publicerad:2013-01-09
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Märta Wallinius
Märta Wallinius

Disputerade 2012-12-14
vid Lunds universitet

Avhandling

Aggressive antisocial behavior – clinical, cognitive, and behavioral covariates of its persistence

En procent av Sveriges befolkning står för 63 procent av alla våldsbrott, visar ny forskning. 
Problem i skolan, som skolk, är en viktig faktor för att förutsäga vilka personer som riskerar att bli kriminella och våldsbenägna, konstaterar Märta Wallinius, psykolog vid Lunds universitet.

Hennes doktorsavhandling ”Aggressive antisocial behavior” handlar om vad som karaktäriserar personer som är upprepat våldsamma och kriminella. Förutom tidig våldsdebut och psykisk ohälsa som missbruk är tidiga problem i skolan en tydlig varningsklocka.

– En absolut majoritet av unga vuxna män som är dömda för våldsbrott har haft allvarliga problem med skolk, säger Märta Wallinius.

Eftersom det är en väldigt liten del av Sveriges befolkning som står för en stor del av brotten skulle det vara till stor samhällsnytta om dessa personer gick att identifiera tidigt, menar Märta Wallinius.

Skolan har en viktig roll

Här skulle skolan kunna ha en viktig funktion i att upptäcka de barn eller ungdomar som är på väg åt fel håll:

– Tidigare forskning visar att utifrån lärares bedömningar kan man i många fall avgöra vilka som kommer att få allvarliga problem med kriminalitet i vuxen ålder. Vi vet att lärare ser vilka elever som har problem. Det är inte skolans roll att ta hand om dem, skolan har en pedagogisk roll och en social funktion, men skolan skulle kunna ha en alarmfunktion.

De flesta aggressiva barn blir inte brottslingar som vuxna, understryker hon, men att vara aggressiv som barn är en förutsättning för att utveckla ett våldsbeteende som vuxen. Därför är det nödvändigt med tidiga insatser, helst redan i förskoleåldern, menar Märta Wallinius.

– Visst finns risken att stigmatisera barn om vi alarmerar för mycket. Men om vi kan hindra någon av dessa att utveckla ett allvarligt kriminellt och upprepat våldsbeteende kommer vi dels att minska våldsbrotten i Sverige, men också att minska lidandet för dessa personer själva och för deras familjer, och för deras offer. Därför överväger fördelarna med tidig upptäckt och tidiga interventioner nackdelarna.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det var under psykologutbildningen som jag blev intresserad av vad det är som driver vissa människor att skada andra människor. När jag arbetade inom rättspsykiatrin och kriminalvården förstärktes min vilja att veta mer, men jag ville också ta reda på vad vi kan göra åt det.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– En väldigt liten del av Sveriges befolkning står för en stor del av brotten: En (1) procent av befolkningen står för 63 procent av brotten. I samarbete med KI och Göteborgs universitet samkörde vi olika nationella befolkningsregister, tittade på 2,4 miljoner svenskar och undersökte olika variabler som psykisk ohälsa, slutbetyg i nian och brottsregistret.

Vad överraskade dig?

– Att unga män inom kriminalvården som är dömda för våldsbrott och/eller sexbrott hade en väldigt allvarligt utvecklad kriminalitet redan i 18-25-årsåldern. Under tonåren är det många som uppvisar norm- och regelbrytande beteenden, men de flesta blir inte återkommande våldsamma.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som till exempel i sitt arbete kommer i kontakt med personer med aggressivt eller norm- och regelbrytande beteende.

Moa Duvarci Engman

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev