Teori och praktik förenas i skapande
Född 1947
i Skövde
Disputerade 2012-03-30
vid Åbo Akademi
Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer
Självtillit är en av de viktigaste egenskaperna för att skapande människor ska kunna verka.
– En slöjdlärares uppmuntran kan vara avgörande, säger Sie von Gegerfelt Kronberg.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är konstnär och akademiker och uppvuxen i en hantverkskunnig familj där praktisk kunskap och teoretisk kunskap aldrig skilts åt. Min far var urmakare och optiker och han kombinerade naturligt filosofi och hantverkskunnande. När jag började i gymnasiet delades den praktiska och teoretiska kunskapen åt, på läroverket där jag gick var den enbart teoretisk och på yrkesutbildningen praktisk. Hela livet efter gymnasiet har jag sökt utbildningar där möjligheten att förena praktik och teori som en del av samma helhet varit möjlig.
Vad handlar avhandlingen om?
– Det är en studie av den praktiska kunskapens innehåll och hur konsthantverkare beskriver den kunskap de besitter. Jag har intervjuat nio personer: Konsthantverksstudenter, yrkesverksamma konsthantverkare och konstnärer. De har berättat om förhållandet mellan tanke och handling, deras individuella kunskap och hur de tillägnat sig sin kunskap.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det har med språkbruket att göra. När begreppen tanke respektive handling används beskriver de intervjuade kunskapen som en helhet. Men om man istället säger praktik och teori framstår praktisk och teoretisk kunskap som två skilda saker.
– Jag hittade också tre nyckelbegrepp i det praktiska kunnandet: vilja, självtillit och ansvar. De tre egenskaperna var nödvändiga för att utöva sitt yrke och ingick i deras benämning av den kunskap de ägde. En intervjuad menade att om viljan var tillräckligt stark tar man reda på vad man behöver för att genomföra sitt projekt. Självtillit behövs för att skapa förnyelse och ansvar innefattar produktens roll i samhället.
Vad överraskade dig?
– Det var tolkningen av begreppen tanke och handling. Begreppen beskriver en naturlig pendling mellan att söka kunskap för att komma vidare i det praktiska och sedan testa teorierna i praktiken för att skapa förståelse.
Vem har nytta av dina resultat?
– Utifrån ett didaktiskt perspektiv har de som undervisar i slöjd nytta av att förstå vad som är drivkraften i ett skapande arbete. Skolan behöver ge självtillit och ge eleverna möjlighet och utveckla sin kunskap. Två av informanterna nämnde sina slöjdlärare som de viktigaste lärarna. Båda hade haft slöjdlärare som gav dem frihet att vara originella, att få utveckla sina egna idéer och lära sig att ansvara för resultaten och måluppfyllelsen.
Lotta Nylander