Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Tekniken formar gemenskap på nätet

Publicerad:2010-05-26
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

En sajts utformning ger ramar för det sociala samspelet på den. Det har stor betydelse för ungas kommunikation skriver Daniel Skog i sin avhandling Mjukvarumiljöer för gemenskap: En studie av nätgemenskap, teknik och kultur .

Daniel Skog

Född 1974
i Skellefteå

Disputerade
2010-05-28
vid Umeå universitet med avhandlingen:

Avhandling

Mjukvarumiljöer för gemenskap: En studie av nätgemenskap, teknik och kultur

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag började 2002 i ett forskningsprojekt som studerande användning av vardagsteknik. Då var LunarStorm den mest populära mötesplatsen för ungdomar på nätet. Jag blev nyfiken på varför så många drogs till den här miljön.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om sambandet mellan teknik och socialt beteende. Tekniken är alltså själva sajten, mjukvarumiljön. Vilken betydelse har utformningen av platsen för den sociala miljön man får. Vad är det som lockar, vad gör man där, hur känns det meningsfullt?Jag har gjort deltagande observationer och intervjuer med användare, genom att vara på LunarStorm till och från i fyra års tid.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att teknik och social gemenskap utvecklas tillsammans. Ett exempel är LunarStorms funktion med statussystem, man samlar poäng genom att vara aktiv, logga in ofta, skriva inlägg på dagboken, och så vidare. Poängen leder egentligen inte till några större fördelar, men de visar att man är en erfaren användare. Jag såg att framför allt nya användare styr sin kommunikation för att maximera statuspoängen. En funktion som ger poäng är dagboken och den skapar förutsättningar för att skriva öppenhjärtigt om sitt privatliv. Jag pratade med många som sa att de var försiktiga med att lämna ut privat info men som ändå gjorde det, för att öka stautspoängen.

Vad överraskade dig?

– Det är intressant att se hur snabbt utvecklingen går. När jag började var LunarStorm en plats som alla ville vara på. I dagsläget vill nästan ingen vara där. Bland de som varit där i flera år börjar poängjakten vända, det blev pinsamt att ha många poäng. Man ville inte verka som någon som inte hade något liv utanför sajten.

Vem har nytta av dina resultat?

– Framför allt är det ett bidrag till forskningen. Men avhandlingen kan vara intressant att läsa för alla som vill förstå mer om nätkultur. Det pågår ju en debatt om ungdomars användande av nätet, där mina resultat kan vara ett argument för att styra och begränsa miljöer. Men egentligen vill jag inte det, för man tvingas inte in i något. Det är ett ömsesidigt samspel, användarna påverkar ibland utformningen av sajter. Fast den lyhördheten från nätföretagen skulle man ju gärna vilja se mer av.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev