Svensklärarutbildningen i fokus
Född 1961
i Norrbotten
Disputerade 2013-05-31
vid Luleå tekniska universitet
Svenskläraren som vision och konstruktion
De lärosäten som har resurser och ambition att skapa en tydlig profil kring sin svensklärarutbildning är vinnare i längden. Det har Annbritt Palo kommit fram till i sin avhandling kring olika svenskläraridentiteter som kan urskiljas vid olika lärosäten.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har arbetat som svensklärare och som lärarutbildare under många år. När jag år 2007 blev inriktningsansvarig för en del av svensklärarutbildningen började jag fundera över den roll som lärarutbildningens styrdokument spelar i arbetet med att forma en läraridentitet.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om vilka svenskläraridentiteter man kan urskilja i utbildningsplaner och kursplaner i svenska på lärarutbildningarna vid tjugotvå svenska lärosäten 2009. Jag har analyserat vad som sägs i exempelvis lärandemål och innehållsbeskrivningar och sett återkommande mönster. Dessa mönster eller svenskläraridentiteter har jag kallat för den akademiska, den professionsinriktade, den demokratiska, den väljande och valbara, den flerkulturellt inriktade respektive den funktionella svenskläraren.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att lärosäten som har resurser och ambitioner medvetet bygger upp en profil kring sin svensklärarutbildning. Mina resultat visar också att ju tydligare identitet eller profil en svensklärarutbildning har, desto starkare tycks den stå sig i konkurrensen bland övriga svensklärarutbildningar. Min studie ger också en fördjupad förståelse för den komplexa väv av faktorer som påverkar vilket slags lärare som utbildas vid ett lärosäte. Det är allt från lagar och förordningar till trender i utbildningsdiskurser och traditioner.
Vad överraskade dig?
– Den frihet som finns inom ramarna för lagar och förordningar. Det stora inflytande som enskilda individer i lärarutbildningen har och som därmed formar de olika svenskläraridentiterna. Men också hur starkt lagar, förordningar och ”det som sitter i väggarna” styr lärarutbildningen.
Vilka har nytta av dina resultat?
– Primärt är det lärarutbildare. Förhoppningsvis kan mina resultat bidra till att andra lärarutbildare får en ökad medvetenhet om vilket slags lärare de utbildar. Det spelar roll vad man skriver i utbildningsplaner och kursplaner, hur det görs och varför man väljer att utforma lärarutbildning på ett visst sätt.
Susanne Sawander