Svensk-pakistanier utsatta för rasism i skolan
Andra generationens pakistanier i Sverige har upplevt rasism och diskriminering inte bara i samhället, utan också i skolan. Det visar Uzma Kazis sociologiska undersökning av hur denna grupp formar sina identiteter.

Bor i Lund
Född 1979
Disputerade 2024-11-22
vid Lunds universitet
Swedish-(Par)Desi. Belonging Narratives of Second-Generation Pakistani Muslims in Sweden
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag flyttade till Sverige från Pakistan på 2010-talet upplevde jag att allting var väldigt annorlunda här. Det ledde till att jag skrev en kandidatuppsats i sociologi om hur pakistanska par levde i Sverige. Där kom jag i kontakt med barn till pakistanska muslimer, som var födda och uppvuxna i Sverige och hade helt andra erfarenheter än sina föräldrar. Det fick mig att undra: vad innebär det att vara pakistansk muslim och svensk på samma gång?
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen handlar om hur barn till pakistanska immigranter jämkar mellan sina svenska, muslimska och pakistanska identiteter. Jag har intervjuat 42 personer i Stockholm, Göteborg och Malmö, som har vuxit upp i den pakistanska diasporan samtidigt som de är svenska medborgare. Var känner de att de hör hemma?
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att intervjupersonerna använde sina identiteter som resurser för att kunna leva som icke-vita muslimer i Sverige: ju fler identiteter de hade, desto mer spred de sina risker. De kunde välja mellan att identifiera sig som ex-muslimer, svenska muslimer, endast muslimer eller kosmopoliter som tog tillvara på det bästa från flera kulturer. Min avhandling visar hur dessa positioner – som är väldigt rörliga – har tagit sig uttryck i deras religion, partnerval, familjeliv och annorlundaskap.
– En sak som ständigt kom fram var att intervjupersonerna upplevde att de blev ”rasifierade” och diskriminerade, såväl på fritiden som i arbetslivet. Deras blotta närvaro kunde utlösa reaktioner som ”jävla afghan”, ”ditt ansikte är färgat som bajs” eller ”åk hem, din terrorist”. Detta sipprade också ner i skolan, där de uppgav att lärarna hade behandlat dem på ett annorlunda sätt än andra elever. För att upprätthålla bilden av sig själva som svenska medborgare försökte de dock ofta förtränga dessa upplevelser.
Flera intervjupersoner upplevde att de hade fått sämre betyg för att de var annorlunda och att lärarna saknade förståelse för de kulturella skillnaderna i klassrummet.
Uzma Kazi
Vad överraskade dig?
– Att mina intervjupersoner hade utsatts för så mycket rasism. Rasismen ökade dessutom efter 11 september-attackerna i USA – när något händer som är relaterat till muslimer utomlands, så får det återverkningar även på muslimer i Sverige. Jag vill dock framhålla att andra generationens pakistanier – i alla fall att döma av mitt urval – tycks ha lyckats bättre i Sverige än i exempelvis Storbritannien: alla hade kvalificerade yrken och en betydligt högre utbildning och inkomst än sina föräldrar.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag tror att lärare i skolan har mycket att lära av min avhandling – särskilt kapitlet om annorlundaskap. Flera intervjupersoner upplevde att de hade fått sämre betyg för att de var annorlunda och att lärarna saknade förståelse för de kulturella skillnaderna i klassrummet. De tyckte också att det fanns brister i historia- och religionsundervisningen: Sveriges bidrag till koloniseringsprocesser och krig tonades ner samtidigt som muslimer utmålades som misogyna, patriarkala och våldsamma terrorister. Det skapade onödiga klyftor mellan eleverna i klassrummet.
– Men framför allt menar jag att hela samhället har nytta av att förstå sina egna invånare. Dessa personer har så mycket potential, och det vore slöseri att inte ta tillvara på den! Någon sa till mig att det är så här den nya tidens svenskar ser ut: färgade med svart hår och skägg. Det är först när Sverige inser det som det går att åstadkomma förändringar.
Relaterade länkar

Yrkesutbildning för vuxna

Andraspråksutveckling i förskolan
