Svårt för lärare med utländsk bakgrund att etablera sig
När lärare med utländsk bakgrund berättar om sitt möte med svensk skola är bilden komplex. Deras tidigare erfarenhet efterfrågas sällan, och det tar tid för dem att skapa legitimitet. Om detta skriver Monica Sandlund i sin avhandling, Lärare med utländsk bakgrund: sju yrkeslivsberättelser om möten med nya skolsammanhang.
Född 1955
i Nässjö
Disputerade
2010-06-11
vid Linköpings universitet med avhandlingen:
Lärare med utländsk bakgrund. Sju yrkeslivsberättelser om möten med nya skolsammanhang.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag kom i kontakt med akademiker med utländsk bakgrund som gick en kompletterande utbildning, och blev intresserad av att se hur deras etablering i barn- och ungdomsskolan gick till.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den utgår från sju lärares yrkeslivsberättelser. Utifrån deras konstruktioner av sin yrkesidentitet i nya sammanhang har jag analyserat deras berättelser; jag har skildrat dem som unika individer och lyft deras olikheter. Avhandlingen handlar också om hur den mångkulturella skolan framställs i lärarnas berättelser och den variation som blir tydlig utifrån deltagarnas olika utgångspunkter.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Dels de unika kunskaper som vi kan utläsa i de enskilda berättelserna och hur lärarnas yrkesidentitet omformas under studiens gång. Men också att lärarna belyser skolan som en normaliseringsarena, både för eleverna och lärarna. Jag har också sett att både kollegorna och rektorn är avgörande för lärarnas etablering.
Vad överraskade dig?
– Det finns en efterfrågan på lärare med utländsk bakgrund men i skolan är det få som intresserar sig för deras tidigare kompetens och erfarenhet. Man vill att de ska undervisa så svenskt som möjligt, vilket gör att läraren som tonar ned sina tidigare erfarenheter blir mer framgångsrik. Jag blev också förvånad över att det tog flera år innan lärarna fick legitimitet på en arbetsplats.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla inom skolvärlden bör ha intresse av den skolledare, lärare och föräldrar. Men också politiker som ju behöver fatta beslut om hur skolan i större utsträckning kan vara inkluderande och ta tillvara variation.