Svag teoretisk anknytning i lärarnas sammanhang
Född 1975
Bor i Stockholm
Disputerade 2018-11-23
vid Stockholms universitet
The Ecology of Mary’s Mathematics Teaching: Tracing Co-determination within School Mathematics Practices
Lärares undervisning ingår i ett större ekosystem med kollegor, läroböcker och läroplanen. Det får konsekvenser för den som vill förändra undervisningen, visar en avhandling av Anna Pansell.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag läste en fortbildningskurs i didaktik och matematik ställde läraren frågan: ”På vilken grund fattar du dina beslut när du väljer att undervisa som du gör?” Den frågan har jag återkommit till många gånger som lärare och lärarutbildare.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har studerat en lärare i årskurs fem, Mary, och hennes undervisning, lärargruppen som omger henne, de läroböcker hon använder och läroplanen. Tillsammans utgör de ett ekosystem där olika delar samverkar och påverkar varandra. För att avgränsa har jag valt att fokusera på tre områden inom matematiken; problemlösning, rationella tal och vinklar.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det är beskrivningen av hur lärarens undervisning, Marys i det här fallet, inte står själv utan ingår i ett sammanhang. I det sammanhanget är den teoretiska anknytningen svag. Det förs inga diskussioner om, eller görs beskrivningar av varför man gör på ett visst sätt. Det gäller även läroböckerna och läroplanen där man kanske kunde förvänta sig något annat. Den teoretiska dimensionen behövs och lärare frågar efter fördjupade samtal, exempelvis när de frågar efter fler pedagogiska diskussioner.
– I detta är tidspressen såklart en faktor men det kan inte vara så tidspressat att lärare inte hinner läsa till exempel teoretiska artiklar. Så arbetar inte en professionell yrkeskår. Lärare behöver både tid att läsa och att diskutera med varandra för att få en bredare grund för sina beslut. Det pratas också ofta om att lärare behöver utbildas. Vi har lärarlyft och andra satsningar, men det ger ingen större förändring om sammanhanget läraren befinner sig i är oförändrat. Sammanhanget begränsar lärarna och om man vill förändra lärarnas möjligheter att undervisa behöver man göra förändringar i hela systemet runt dem.
Vad överraskade dig?
– Att läroplanen inte hade ett större djup. Det borde jag ha vetat eftersom jag är lärare i botten och har läst läroplanen många gånger. Jag hade nog en naiv tro på att läroplanen erbjöd lärare mer teoretisk grund än den gör.
Vem har nytta av dina resultat?
– Mina kollegor på lärarutbildningen och beslutsfattare. Vi behöver fundera ett varv till på hur vi kan visa lärare vilken nytta de kan ha av de teoretiska aspekterna och av att få diskutera dem med varandra.