Stora utvecklingsmöjligheter inom teknikundervisningen
Född 1955
i Västerås
Disputerade 2015-09-18
vid Stockholms universitet
Konstruktioner som fungerar. En studie av teknikkunnande i de tidiga skolåren
Kunskapen om vad eleverna ska lära sig i teknikundervisningen i de tidiga skolåren är för dålig, det menar Eva Björkholm. Med sin avhandling vill hon bidra till lärares professionella kunskapsbas för teknikundervisning.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag jobbat med teknikämnet både på lärarutbildningen och som grundskollärare har jag sett att innehållet i skolans teknikundervisning behöver synliggöras och undersökas systematiskt. Den teknikdidaktiska forskningen har mest tittat på styrdokumenten och elevers attityder till teknik i allmänhet. Man har inte problematiserat innehållet i undervisningen, vilket behövs för att det ska bli mer användbart för lärarna.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har undersökt vad eleverna egentligen kan när de utvecklat teknikkunnande. Tillsammans med lärare i förskoleklass och årskurs ett och två har jag gjort två learning studies. De fokuserar på avgränsade teknikinnehåll utifrån kursplanen, nämligen att kunna värdera tekniska lösningars ändamålsenlighet och att konstruera en särskild mekanisk lösning.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att jag kunnat identifiera olika nivåer av teknikkunnande hos eleverna, både utifrån vad de säger och vad de faktiskt gör. Genom att se vad som skiljer mellan olika kunskapsnivåer blir det tydligt vad de behöver utveckla. Den kunskapen kan lärarna använda för att utveckla undervisningen.
Vad överraskade dig?
– Egentligen hade vi inte så mycket förväntningar från början eftersom området är så lite utforskat, men det var mycket som överraskade. Till exempel kom det fram att undervisningsmaterialet vi valt till den praktiska övningen, kartong, gjorde det svårare för eleverna att urskilja vad de behövde för att verkligen lära sig det vi strävat efter. Det hade förmodligen varit lättare för eleverna med ett mer tredimensionellt material i den konstruktion vi gjorde.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare som undervisar i teknik i de tidiga skolåren. När Skolinspektionen granskade teknikundervisningen i grundskolan såg de att den varken utgår från kursplanen eller elevernas erfarenheter. Eleverna får dessutom göra ungefär samma typ av konstruktioner på låg-, mellan- och högstadiet utan att det sker någon utveckling. Med min studie vill jag hjälpa lärare att planera undervisning och bedöma elevers kunskaper så att elevers lärande i teknik främjas.