Stor potential med digital teknik i idrott och hälsa
Det finns en stor potential i att koppla digital teknik till miljö- och hållbarhetsfrågor i idrottsundervisningen. Det visar Andreas Isgren som forskat i ämnet.
Född 1982
Bor i Mockfjärd
Disputerade 2024-10-04
vid Högskolan i Dalarna
Digital technology and environmental sustainability in physical education and physical education teacher education: The enactment of societal movements in educational contexts
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har en bakgrund som lärare i idrott och hälsa samt geografi på olika skolnivåer. Sedan år 2010 har jag arbetat inom lärarutbildningen och från år 2016 idrotts- och hälsovetenskap. Mitt intresse för digital teknik och miljömässig hållbarhet växte under min tid som universitetslärare i geografi, där jag integrerade digitala verktyg som GIS (geografiska informationssystem) och digitala kartor samt betonade hållbarhetsfrågor. Min bakgrund som lärare i idrott och geografi, samt mitt intresse för digital teknik och dess potential, inspirerade mig att fokusera på dessa teman. Jag såg först kopplingen mellan hållbarhet och idrottslärarutbildning inom utomhuspedagogik, men blev senare nyfiken på hur hållbarhet kan kopplas till andra områden.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om miljömässig hållbarhet inom idrott och hälsa och idrottslärarutbildning i Sverige i syfte att förstå hur digital teknik och uppfattas, omformuleras och tillämpas. Tidigare forskning visar ökande intresse för att integrera digital teknik, miljömässig hållbarhet i ämnet idrott och hälsa samt i lärarutbildningarna, men forskningen identifierar både möjligheter och utmaningar. Digital teknik kräver att lärare är skickliga, men många lärarstudenter känner sig oförberedda på grund av bristande praktik och handledning. Avhandlingen bygger på enkäter, observationer och intervjuer, samt Bernsteins teori om pedagogiska enheter för att analysera hur kunskap överförs från universitet till skolor.
Entusiasm för digital teknik finns, men lärarstudenter och utbildare saknar vägledning.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Resultaten visar varierade uppfattningar om digital teknik och miljömässig hållbarhet bland lärare i idrott och hälsa. Digital teknik ses ofta som ett specifikt innehåll, medan miljömässig hållbarhet uppfattas mer holistiskt men abstrakt, vilket försvårar praktisk tillämpning. Entusiasm för digital teknik finns, men lärarstudenter och utbildare saknar vägledning och förberedelse.
– Resultaten visar vidare att miljömässig hållbarhet integreras främst via utomhuspedagogik, men hinder som brist på tydliga riktlinjer och teoretisk dominans begränsar implementeringen. Slutsatserna betonar behovet av tydligare riktlinjer och en strukturerad strategi för att balansera centrala direktiv med lärarens autonomi i ämnet idrott och hälsa samt vid lärarutbildningarna.
– Genom att använda Bernsteins teorier visar avhandlingen hur digital teknik och miljömässig hållbarhet, trots olika utmaningar, kan bli integrerade delar av idrottsundervisningen och vid lärarutbildningarna. Mina resultat visar hur nuvarande styrdokument ibland brister i att ge tillräcklig vägledning. Dessa insikter kan användas för att utveckla policyer som bättre stödjer lärare och utbildare i att integrera dessa viktiga områden. Resultaten understryker vikten av en mer strukturerad och omfattande strategi för att införliva digital teknik och miljömässig hållbarhet i idrottsämnet samt lärarutbildningarna.
Vad överraskade dig?
– Att så pass viktiga delar som digitalisering och hållbarhet har begränsat med utrymme trots att det finns en enorm potential att arbeta med dem. Det finns en risk att det blir allas och ingens ansvar.
Vem har nytta av dina resultat?
– För den pedagogiska praktiken erbjuder avhandlingen konkreta exempel och reflektioner kring hur miljömässig hållbarhet och digital teknik kan integreras i undervisningen. Detta kan hjälpa lärare och utbildare att utveckla sina undervisningsmetoder och effektivare införliva digitala och hållbarhetsrelaterade frågor. Genom att klargöra hur dessa begrepp kan tillämpas i dagliga aktiviteter tillhandahålls verktyg som kan stärka den pedagogiska praktiken.
– Avhandlingen bidrar till samhällsutveckling genom att ge framtida lärare och utbildare kunskap om digital teknik och frågor kring miljömässig hållbarhet. Genom att bättre förbereda lärare kan eleverna få en djupare förståelse för hållbarhetsfrågor och ansvarsfull användning av digital teknik. Detta kan påverka inte bara skolmiljön utan också samhället i stort genom att främja en kultur av hållbarhet och teknologisk medvetenhet.