Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Spela dator är socialt

Publicerad:2011-03-16
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Dataspelande är inte isolerat till ett slutet virtuellt rum utan sker i samspel med andra i sociala medier och i samtal ochdet sker en kunskapsutveckling. Det är en av slutsatserna i avhandlingen ”Mind Games Extended: UnderstandingGameplay as Situated Activity” av Jana Rambusch.

Jana Rambusch

Född 1975
i Potsdam

Disputerade
2011-01-28

vid Linköpings universitet med avhandlingen:

Avhandling

Mind Games Extended. Understanding Gameplay as Situated Activity

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid gillat dataspel och när jag fick chansen att vara med i ettforskningsprojekt med fokus på spel och spelandet ville jag så klart vara med.

Vad handlar avhandlingen om?

– I min avhandling tittar jag på dataspelandet med syfte att förstå vad somingår i spelandet och vilka aspekter som kan påverka hur ett dataspel spelasoch tolkas av spelaren. Fokus är på spelandet utifrån ett situerat perspektiv, vilketär ett perspektiv inom kognitionsvetenskapen som betonar omgivningens ochkroppens betydelse för vårt tänkande.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Spelandet är inte enbart ett resultat av spelets utformning och innehåll utandet påverkas väldigt mycket av var spelet spelas, vem man spelar med, vilkaresurser som man har tillgång till och även faktumet att man som spelare haren kropp som påverkar vad man ser och hur man agerar utifrån det.

Vad överraskade dig?

– Hur socialt spelandet är egentligen och att det inte går att dra en gränsmellan ’spelvärld’ och ’verklig värld’, dvs. spelandet sker inte i någotcybervakuum helt skilt från världen utanför. En annan intressant aspekt var det ömsesidiga lärandet iCounterstrike, hur de erfarna spelarna hjälper de mindre erfarna spelarna och hur viktigt detsociala samspelet är i Counterstrike, i alla fall om man vill bli en riktigt duktig spelare.

Vem har nytta av dina resultat?

– Forskare som studerar dataspel(andet) och som letar efter alternativaförklaringsmodeller. Lärare och skolforskare som vill få en bättre förståelse för lärandeprocesseri spel och alla som intresserar sig för dataspel.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev