Solidariska elever överbygger språkliga gap
Född 1968
Bor i Höllviken
Disputerade 2019-12-06
vid Malmö universitet
Mathematics classroom talk in a migrating world – synthesizing epistemological dimensions
I ett flerspråkigt klassrum hjälper eleverna varandra att uttrycka sin kunskap i ämnet matematik. Forskaren Ulrika Ryan överraskades av det hårda arbete många elever utför för att hjälpa andra.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har länge varit intresserad av flerspråkighet och matematik. När jag fick min doktorandtjänst som handlade om migration började jag läsa mer och blev intresserad av flerspråkighet i ett vidare perspektiv. Det handlar inte bara om kommunikation utan är också en kunskapsfråga.
Vad handlar avhandlingen om?
– Studien är förlagd i ett klassrum i årskurs fem där det finns många olika språk, men där ingen delar något annat språk än svenska med en annan elev. En del av eleverna är nyanlända och flerspråkiga, några är födda i Sverige men pratar flera språk hemma och andra pratar enbart svenska. Jag har tittat på hur eleverna i den här kontexten kommunicerar och relaterar till varandra.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Eleverna utför hjälpsamma språkhandlingar mot varandra men det händer också att de stjälper varandra. De hade vad jag kallar en metaförståelse för flerspråkighet. I ett samtal mellan två parter där det fanns en diskrepans språkligt eller kunskapsmässigt kunde en elev gå in och överbrygga det gapet. Eller om en samtalspart fastnat kunde de hjälpa till att flytta fokus till en annan aktuell aspekt.
– Sen blev det tydligt att matematik stundtals kräver ett precist språk. I de situationerna kan eleverna ibland utsätta varandra för kunskapsmässiga negativa sanktioner, till exempel om någon inte kan ge tillräckliga skäl för sina påståenden. Men det kan handla mer om att de inte har språket än om bristande kunskap.
Vad överraskade dig?
– Det hårda arbete eleverna faktiskt utför i de här solidariska handlingarna som grundar sig i deras metaförståelse för flerspråkighet. Det är elever i årskurs fem så de är inte så gamla.
Vem har nytta av dina resultat?
– Studien handlar om hur flerspråkighet behandlas av elever och lärare, men flerspråkighet finns överallt så egentligen är resultaten aktuella för hela samhället. Vi kan alla lära oss att ha lite metaförståelse för flerspråkighet så att vi kan utföra de här hjälpsamma handlingarna.