Sociala nätverk i svensk medborgarbildning
I avhandlingen Pedagogiska imperativ och sociala nätverk i svensk medborgarbildning 1812-1828 lyfter Thomas Neidenmark fram sociala nätverk som har varit inflytelserika iutbildningsdebatten som inte har uppmärksammats i utbildningshistorisk forskning tidigare.
Född 1976
i Sorunda
Disputerade
2011-04-29
vid Stockholms universitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Pedagogiska imperativ och sociala nätverk i svensk medborgarbildning 1812-1828
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har ett brinnande intresse för att se hur historiska personer hänger ihop. Varför de befinner sigi vissa sammanhang.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om utbildningspolitiker och utbildningsentreprenörer jag kallar de utbildningsreformatorer som genom sitt engagemang bidrog till att sprida argument för svensk medborgarbildning undertiden 1812-28. Tidigare forskning har tittat mer på strukturer.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det pågick under den här perioden ett arbete med folkbildning där olika personer uttryckte att deinte tyckte att staten skulle ha med folkbildning att göra det skulle lokalsamhället sköta. Gemeneman skulle inte gå i skolan. Men om man tittar på de personer som satt i olika kommittéer och vadde hade gemensam så har de gjort mycket för folkbildningen och det var upprinnelsen till att vi ficken folkskolestadga. Det har inte tidigare forskning uppmärksammat.
– De som tidigare varit tongivande har hamnat i bakgrund i min studie och andra har trätt fram. Jaghar sett att det fanns sociala nätverk som hade särskild utgångspunkt från Frimurarorden som varviktiga för inhämtandet av den så kallade växelundervisningsmetoden från England.
Vad överraskade dig?
– Att det var så många som hade anknytning till Frimurarorden, som är väldigt styvmoderligtbehandlad i svensk historisk forskning. Det förvånade mig att den var förknippad medmedborgarbildningen.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som är intresserade av den här perioden. Jag tror att den fortsatta utbildningshistoriskaforskningen kommer att behöva ta hänsyn till min resultat eftersom de ger en helt annan bild avvilka personer som har varit inflytelserika i debatten.
– Jag har strukturerat allt mitt källmaterial i en databas som finns på nätet. Onlineversionen av minavhandling är full med länkar som leder in i applikationen.Du hittar den på www.edu.neiden.se