Smalt teknikbegrepp i nya teknikprogrammet
När gymnasiets nya teknikprogram infördes hade politikerna och Skolverket ambitionen att vidga synen på teknik och genus. Lärarna snävade i stället in teknikbegreppet, visar Merith Fröberg, i avhandlingen Teknik och genus i skapandet av gymnasieskolans teknikprogram, översättningar och gränsarbete på tre nivåer.
Född 1978
i Nynäshamn
Disputerade
2010-03-26
vid Linköpings universitet med avhandlingen:
Teknik och genus i skapandet av gymnasieskolans teknikprogram. Översättningar och gränsarbete på tre nivåer.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Ingången var mitt tidigare intresse av förhållandet mellan teknik och genus. Teknik tenderar starkt att kopplas till det män gör, det kvinnor gör kallas något annat. En ambition med teknikprogrammet var ju att utvidga teknikbegreppet och att öka andelen flickor.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om hur beslutet om ett nytt teknikprogram översattes och förändrades mellan den politiska nivån, skolverksnivån och skolnivån. Jag har dels analyserat dokument, dels intervjuat lärare på två gymnasieskolors teknikprogram.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– På den politiska nivån var utgångspunkten att nya elever, framförallt fler flickor, skulle lockas till teknikprogrammet. Det fick en bred ingång och nya inriktningar mot moderna teknikområden, som bioteknik och data. Mer projektarbeten och problembaserat arbete, som antogs tilltala flickor, skulle införas. De politiska strategierna översattes sedan av Skolverket, vars tolkning i sin tur översattes av lärarna.
– Politikerna och Skolverket tycks ha en ganska romantiserad syn på hur förhållandet mellan teknik och genus kan förändras. Lärarna snävar i stället in teknikbegreppet. Insnävningen är också nära knuten till genus. Idén om att det finns olika slags teknik visar sig svår att inkorporera i skolan.
– Skolorna utformar sina program i en krass ekonomisk verklighet och med den kompetens de har. Lärare, som ofta har rötter i 1980-talets populära tekniska linje, vill också locka tjejer, men de beskriver den teknik som antas intressera flickor som både politiker och Skolverket vill inkludera i teknikprogrammet som mindre teknisk.
Vad överraskade dig?
– Att utbildningen skapades så mycket utifrån vad som antogs tilltala ungdomar. På alla tre nivåer låg fokus på att rätt utformning skulle stimulera intresset för teknik. Det som kommer efter skolan – som arbetsmarknad, hög lön eller intressanta jobb – nämns knappast.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som är intresserade av att förstå processer knutna till läroplansförändringar eller av att åstadkomma förändringar i skolan.