Små förändringar – stor hjälp för barn i samspelssvårigheter
Orsaken till att barn på förskolan kan ha det svårt i samspelet med andra barn och vuxna, finns ofta i verksamheten. Inte hos det enskilda barnet. Det är en av slutsatserna i Kerstin Bygdeson – Larssons avhandling ”Vi började se barnen och deras samspel på ett nytt sätt ”.Utveckling av samspelsdimensionen i förskolan med hjälp av Pedagogisk processreflektion .
Född 1949
i Umeå
Disputerade 2010-10-29
vid Umeå universitet med avhandlingen:
”Vi började se barnen och deras samspel på ett nytt sätt”: Utveckling av samspelsdimensionen i förskolan med hjälp av Pedagogisk processreflektion
Varför blev du intresserad av ämnet?
Jag arbetade i förskolan som förskollärare, föreståndare och senare som förskolepsykolog ochfunderade över vad som orsakade olika samspelsklimat i förskolan och hur vi skulle kunna skapabättre förutsättningar för alla barn och inte minst barn i lek- och samspelsvårigheter.
Vad handlar avhandlingen om?
Om hur personalen i förskolan med hjälp av en professionsutvecklingsmodell , Pedagogiskprocessreflektion, kan utveckla sin kompetens när det gäller samspelet mellan barn och mellanbarn och vuxna. Avhandlingen ger exempel på hur förskolemiljön kan bli mer motståndskraftig motmindre väl fungerande samspelsmönster och därmed ge barn i svårigheter bättre möjligheter attkomma in i koncentrerad lek och konstruktivt samspel .
Anledningarna till att barn hamnar i svårigheter och negativa roller kan vara underliggandeproblem i förskolans verksamhet. Det kan till exempel ha att göra med att personalenär alltför belastad eller har otillräckliga kunskaper just kring arbetet med lek- ochsamspelsprocesser. Det är viktigt att inte förlägga orsaken till problemen hos det individuellabarnet eller den individuella förskolläraren. Studien visar att det går att skapa möjligheter tillpositiva förändringar för såväl barn som personal i förskolan med stöd av ett förändrat ochmer relationellt eller processinriktat perspektiv.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Det viktigaste är en ökad förståelse för hur samspelsdimensionen i personalens arbete kan utvecklasoch hur detta kan förändra samspelsklimatet. Att ett annorlunda sätt att förstå innebörden i arbetetpå förskolan kan medföra förbättrade möjligheter för barn i lek och samspelssvårigheter.
Vad överraskade dig?
Att det krävs en så relativt begränsad insats för att åstadkomma värdefulla förändringar för såvälpersonal som barn i förskolan.
Vem har nytta av dina resultat?
Personal och barn i förskolan. Professioner som arbetar med utbildning av förskollärare,specialpedagoger och psykologer. Politiker och beslutsfattare som har ansvaret för att tidigtförebygga psykisk och social problematik .