Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Skrivundervisningen avgörande för utvecklande texter

Publicerad:2013-01-31
Uppdaterad:2013-02-01
John Miller
Skribent:John Miller

Ewa Bergh Nestlog har undersökt hur elever och lärare i mellanstadiet skapar argumenterande och förklarande texter och hur de bygger upp en kvalitativ skrivundervisning.
– Elever behöver undervisning om texters helhet för att strukturera sin förståelse, säger hon.

Ewa Bergh Nestlog
Ewa Bergh Nestlog

Född 1959
i Johansfors

Disputerade 2012-11-23
vid Linnéuniversitetet

 

Avhandling

Var är meningen? Elevtexter och undervisnings-praktiker

 

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Tidigare forskning har upptäckt att svenska elever är bra på att skriva berättande texter, men högre upp i åldrarna kan de få problem med att skriva utredande och argumenterande texter. Jag blev intresserad av hur 10-12-åringar kan argumentera för sina åsikter och utreda sina tankar i text om de får en kvalificerad skrivundervisning.

– Jag har också ett personligt intresse av hur språkliga strukturer fungerar. Hur kan man undervisa om språk på ett funktionellt sätt?

Vad handlar avhandlingen om?

– Skrivundervisning och argumenterande och förklarande elevtexter i årskurs 4-6. Ett parallellt spår i avhandlingen är utvecklingen av metoder för analys av undervisningen som kommunikativ verksamhet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Skrivundervisningen är avgörande för hur texterna blir. I en kvalitativ skrivundervisning är det viktigt att texterna som eleverna skriver och läser är inbäddade i samtal om texters innehåll och strukturer. Det är också viktigt att eleverna ser innehållet i sina texter som meningsfullt och värt att kommunicera med en läsare.

– Jag fann två kategorier av texter: sekvenskopplade och hierarkikomponerade. I hierarkikomponerade texter tar eleven makt över texten i sin helhet. Den byggs upp genom en textmedvetenhet, med olika delar som tillhör genren. I sekvenskopplade texter läggs textdel till textdel utan en överordnad struktur som successivt fördjupar förståelsen. Exempel på sådan text är fråga-svar-texter där ordningen på frågorna egentligen inte spelar någon avgörande roll eftersom varje fråga är fristående.

– Även i undervisningspraktikerna fann jag samma kategorier. De delar av undervisningen där eleverna arbetade med sina egna texter och fördjupade sina kunskaper om text och skrivande var hierarkikomponerad. Där styrde och fördjupade lärare och elever arbetet tillsammans.

– Det verkar som om eleverna utvecklar kunskap om ämnesinnehåll och textuella strukturer genom att skriva hierarkikomponerade texter. Dessa texter stödjer skribenten att skapa mening under skrivandet eftersom textstrukturen hjälper dem att tänka djupare. Eleven blir tvungen att utveckla sina tankar systematiskt. Därmed blir texten också lättare att förstå för den som läser.

Vad överraskade dig?

– Eleverna upptäckte själva att hierarkikomponerade texter kunde hjälpa dem att tänka strukturellt även i andra sammanhang. Eleverna kunde själva applicera strukturen i andra ämnen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare på alla stadier. Även den som är intresserad av text, skrivande, textfokus och att förstå kommunikativa verksamheters uppbyggnad, som till exempel undervisning. Vissa delar i avhandlingen är praxisnära, där man kan få idéer om hur man kan lägga upp skrivundervisningen.

Gunilla Nordin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev